DAKWAAN DADAH DIJUAL SEPERTI PISANG GORENG DI SABAH KETERLALUAN - PESURUHJAYA POLIS

09/07/2024 06:27 PM

KOTA KINABALU, 9 Julai (Bernama) -- Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Jauteh Dikun menyifatkan dakwaan dadah dijual seperti ‘pisang goreng’ di Sabah sebagai satu kenyataan yang keterlaluan dan bertentangan dengan usaha keras polis selama ini dalam membanteras kegiatan itu.

Beliau berkata pihaknya sentiasa berusaha untuk memaksimumkan tindakan ke atas mana-mana pihak dalam isu berkaitan dadah.

“Dalam tempoh Januari hingga semalam, polis khususnya Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Kontinjen Sabah berjaya menangkap seramai 8,993 pesalah narkotik dan daripada jumlah itu 88 peratus telah dilakukan pertuduhan di mahkamah.

“Daripada jumlah keseluruhan tangkapan ini, jika kita lihat dari segi pecahan yang memiliki dadah (adalah) seramai 2,588 individu manakala positif (dadah) seramai 5,766 individu,” katanya dalam sidang media di IPK Sabah, di sini, hari ini.

Jauteh berkata daripada jumlah tangkapan itu juga, seramai 20 individu diambil tindakan mengikut Akta Dadah Berbahaya (Langkah-Langkah Pencegahan Khas) 1985.

“Sepanjang tempoh yang sama juga, seramai 367 orang penagih dituduh mengikut Seksyen 39C Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.

"Bukan itu sahaja, daripada jumlah tangkapan bagi tempoh yang sama, polis melakukan rampasan sebanyak 85 kilogram (kg) dadah,” katanya.

Mengulas lanjut, Jauteh berkata jika dilihat pecahan rampasan dadah, jenis syabu merupakan penyumbang utama dengan rampasan sebanyak 71 kg bagi tempoh sama.

Pada tahun ini juga katanya polis Sabah berjaya membuat tangkapan melibatkan dadah jenis baharu iaitu syabu cair dengan rampasan sebanyak 1.4 kg.

“Ini ertinya bahawa komitmen dan ketegasan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kontinjen Sabah dalam memerangi isu berkaitan dadah adalah amat serius.

“Malah jika dibandingkan jumlah tangkapan tahun ini berbanding tahun lalu, tahun ini lebih ramai. Jadi kalau ada berita-berita mengatakan bahawa dadah ini dijual seperti ‘goreng pisang’ di Sabah adalah kenyataan yang keterlaluan,” katanya.

Baru-baru ini seorang Ahli Parlimen mendakwa penjualan dadah di Sabah seperti 'pisang goreng' dan semakin membimbangkan ketika sesi perbahasan di Dewan Rakyat.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan