BERITA TERGEMPAR   Hong Leong Bank remains watchful on the US monetary policy stance, targeting 1.85 pct - 1.95 pct NIM growth in FY2025 - CEO Kevin Lam | 

Saksi Kes Pemerdaganan Manusia Di Myanmmar Libat Ahli Politik Dan Suami Dicari

29/08/2024 05:59 PM

KOTA BHARU, 29 Ogos (Bernama) -- Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang mencari saksi yang terlibat berhubung ahli politik dan suaminya, yang dikaitkan dengan sindiket pemerdagangan manusia di Myanmar. 

Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain berkata pencarian saksi berkenaan menjurus kepada laporan yang siasatan yang diterima.

Beliau berkata PDRM juga akan mendapat artikel yang dikeluarkan negara berkenaan dan siasatan diteruskan.

“Selain itu, polis juga telah mengambil keterangan ahli politik dan suaminya yang dikaitkan dengan sindiket ini pada Julai,” katanya dalam sidang media selepas majlis serah terima tugas jawatan Ketua Polis Kelantan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan, di sini, hari ini.

Baru-baru ini tular sebuah video pembongkaran sindiket itu di Myanmar di YouTube yang diterbitkan di Indonesia, kerana ramai rakyat Indonesia telah menjadi mangsa sindiket terbabit yang secara terangan terlibat dalam aktiviti jenayah pemerdagangan manusia termasuklah melakukan paksaan, penyiksaan, penjualan organ manusia serta jenayah membunuh.

Sementara itu, diminta mengulas mengenai bekas Ketua Staf Perisikan ESSCOM SAC (B) Datuk Mat Zaki Md Zain bersama tiga individu lain yang ingin menyaman PDRM sebanyak RM100 juta, Razarudin berkata PDRM menyerahkan perkara berkenaan kepada Jabatan Peguam Negara (AG) untuk mendapatkan afidavit.

“Apabila saman-saman itu dibuat oleh defenden-defenden, saya serahkan kepada AG untuk menguruskan dan kita akan bekerjasama dengan AG dan biar AG yang menjawab mengenai perkara ini,” katanya.

Sebelum ini, media melaporkan bekas Ketua Staf Perisikan ESSCOM bersama tiga anggota lain telah memfailkan writ saman dan tuntutan ganti rugi bernilai RM100 juta kepada PDRM.

Menerusi laporan itu, writ saman dan tuntutan itu difailkan bagi tujuan ganti rugi khas, deklarasi dan permohonan maaf daripada 11 defendan di Mahkamah Tinggi Tawau melalui Messrs Lincon & Co, Sandakan pada 15 Ogos.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan