Lelaki Warga Cameroon Didakwa Miliki Wang Palsu

10/09/2024 03:07 PM

KUALA LUMPUR, 10 Sept (Bernama) -- Seorang lelaki warga Cameroon mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas dua pertuduhan memiliki wang palsu serta peralatan untuk memotong dan membalut wang palsu itu, bulan lepas.

Bagi pertuduhan pertama, Ammanuel Linwe Gwei, 51, didakwa memiliki sembilan bungkusan wang kertas RM100 palsu dengan niat untuk menggunakan wang itu sebagai tulen di sebuah kedai serbaneka di Brickfields di sini pada 5 petang, 15 Ogos lepas.

Penjual alat komunikasi itu juga didakwa memiliki wang palsu RM100 berjumlah 4,770 keping, wang kertas US$ berjumlah 152 keping serta peralatan untuk memotong dan membalut wang tersebut di sebuah residensi di Cheras di sini pada 7.30 malam, tarikh sama. 

Kedua-dua pertuduhan mengikut Seksyen 489(C) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun, jika sabit kesalahan. 

Timbalan Pendakwa Raya Raihanah Abd Razak tidak menawarkan jaminan kerana tertuduh yang tidak diwakili peguam, tidak mempunyai sebarang dokumen perjalanan yang sah.

Hakim Hamidah Mohamed Deril tidak memberikan jaminan dan menetapkan 15 Okt ini untuk sebutan semula kes. 

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan