Kertas Siasatan Ahli Politik Dikaitkan Dengan Sindiket Pemerdagangan Manusia Telah Lengkap - KPN

10/09/2024 04:28 PM

KUALA LUMPUR, 10 Sept (Bernama) -- Kertas siasatan berhubung seorang ahli politik tempatan dan suaminya dikaitkan dengan sindiket pemerdagangan manusia di Myanmar telah dilengkapkan dan akan dirujuk Jabatan Peguam Negara bagi tindakan lanjut.

Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain berkata pihaknya telah mengambil keterangan daripada 11 individu termasuk ahli politik berkenaan dan suaminya serta seorang ahli perniagaan bergelar Datuk Seri bagi melengkapkan kertas siasatan berkenaan.

“Siasatan polis bagaimanapun tidak menemukan sebarang bukti pasangan itu (ahli politik dan suaminya) terlibat dengan sindiket pemerdagangan manusia di Myanmar, kertas siasatan dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara bagi mendapatkan cadangan tindakan seterusnya,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Terdahulu Razarudin dilaporkan berkata pihaknya mengesahkan keberadaan ahli politik itu bersama suaminya serta tiga lagi individu ke Myanmar untuk urusan pelaburan hartanah, namun siasatan mendapati tiada sebarang pelaburan dibuat di negara terbabit.

Pada 28 Ogos lepas beberapa media melaporkan seorang ahli politik yang juga bekas timbalan menteri dipercayai terlibat dengan sindiket pemerdagangan manusia antarabangsa beroperasi di Myanmar sejak awal 2020, namun ahli politik berkenaan menafikan pembabitannya dan sudah membuat laporan berhubung perkara itu.

Baru-baru ini tular sebuah video pembongkaran sindiket di Myanmar itu menerusi YouTube yang diterbitkan di Indonesia dengan memaparkan rakyat negara itu turut menjadi mangsa pemerdagangan manusia.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan