Wanita Warga Emas Rugi Lebih RM200,000 Terperdaya “Phone Scam”

12/09/2024 11:05 AM

JOHOR BAHRU, 12 Sept (Bernama) -- Seorang wanita warga emas kerugian RM206,900 selepas mendakwa terperdaya sindiket penipuan “phone scam” pada Julai tahun lepas. 

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara ACP Balveer Singh Mahindar Singh berkata wanita berusia 64 tahun itu menerima panggilan daripada seorang individu yang memperkenalkan diri sebagai pegawai daripada Kementerian Komunikasi dan memaklumkan mangsa terlibat dengan kes siber namun dia menafikan perkara berkenaan. 

Beliau berkata mangsa kemudian menerima panggilan daripada dua individu yang mendakwa mereka pegawai polis iaitu “Tuan Omar” dan “Inspektor Khoo Lee Feng” dan kononnya terlibat dengan siasatan jenayah penggubahan wang haram. 

“Mangsa diminta memberikan maklumat mengenai akaun bank yang dimiliki berserta beberapa nombor pas pengesahan transaksi (OTP) kepada penama ‘Tuan Omar’ bagi tujuan siasatan dan dia diarahkan merahsiakan perkara itu sehingga arahan lanjut diberikan. 

“Bagaimanapun, pada 6 Sept (Jumaat) mangsa telah membuat semakan akaun miliknya dan mendapati terdapat 12 transaksi pemindahan wang ke enam akaun berbeza berjumlah RM206,900 bermula pada 14 Sept hingga 14 Nov tahun lepas,” katanya dalam kenyataan hari ini. 

Beliau berkata mangsa percaya dirinya telah ditipu sebelum membuat laporan polis pada 1.31 tengah hari semalam.

Kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan siasatan juga meliputi penglibatan keldai akaun sekiranya ada serta tindakan akan dikenakan terhadap pemilik akaun terlibat. 

-- BERNAMA 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan