Hampir 300 Pati Ditahan Sejak Januari Hingga Ogos - PGA

16/09/2024 11:37 AM

KOTA BHARU, 16 Sept (Bernama) -- Pasukan Gerakan Am (PGA) menahan seramai 296 pendatang tanpa izin (PATI)  menerusi Op Taring Wawasan yang dijalankan sejak Januari hingga 31 Ogos lepas.

Komander Briged Tenggara PGA SAC Datuk Nik Ros Azhan Nik Ab Hamid berkata daripada jumlah itu  226 adalah lelaki, manakala selebihnya adalah wanita berusia 17 hingga 60 tahun.

"Kesemua mereka ditahan selepas memasuki negara ini melalui pangkalan haram di sepanjang Sungai Golok dekat sempadan Malaysia-Thailand.

"Berdasarkan pecahan warganegara, seramai 201 adalah warga Myanmar; Bangladesh (51 orang); Thailand (24 orang); India (lapan orang); Rohingya (lima orang); Indonesia (empat orang) dan Pakistan (tiga orang)," katanya ketika dihubungi hari ini.

Mengulas lanjut, Nik Ros Azhan berkata kebiasaanya PATI yang memasuki negara ini diuruskan oleh sindiket yang turut menyediakan “transporter” untuk mengangkut mereka ke destinasi tertentu, termasuk ke Pantai Barat Semenanjung.

“Dalam tempoh sama, 21 tekong darat yang disyaki menguruskan kemasukan PATI turut ditahan, termasuk 17 rakyat tempatan, tiga warga Myanmar, dan seorang warga Thailand," katanya

Beliau berkata pihaknya turut mengesan wujudnya lapan pangkalan haram utama yang sering digunakan oleh sindiket untuk membawa masuk PATI ke negara ini.

"Kesemua pangkalan haram tersebut terletak di Pasir Mas dan Tumpat, termasuk pangkalan Gergaji, Tanjung, Jeram Perdah 1, Jeram 2, Jeram 3, Lubuk Gong, dan Tok Awang Belulang yang sering digunakan."

"Rata-rata PATI memasuki negara ini menggunakan perahu pada waktu malam atau awal pagi untuk menggelak dikesan. Namun, dengan rondaan berterusan serta risikan oleh anggota PGA, kemasukan mereka tetap dapat dikesan," katanya.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan