Pemandu Lori Didakwa Memandu Bawah Pengaruh Dadah, Sebabkan Kematian Wanita

01/10/2024 02:55 PM

SEREMBAN, 1 Okt (Bernama) -- Seorang pemandu lori mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan memandu di bawah pengaruh dadah sehingga menyebabkan kematian seorang wanita, Jumaat lepas.

Jimhar Albasar, 30, didapati memandu lori jenis Nissan di bawah pengaruh dadah berbahaya jenis metamfetamina sehingga menyebabkan kematian Mutia Sharinia Erpie Mustapa, 31, di Jalan Persiaran Negeri, Nilai pada 4.15 petang, 27 Sept lepas.

Dia didakwa mengikut Seksyen 44(1)(a) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan 2020) dan boleh dihukum di bawah akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara antara 10 hingga 15 tahun dan denda antara RM50,000 hingga RM100,000 serta hilang kelayakan memandu tidak kurang 10 tahun daripada tarikh sabitan, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Noor Syafina Mohd Radzuan tidak menawarkan jaminan memandangkan kesalahan itu adalah serius yang melibatkan enam kenderaan dan satu kematian.

Peguam A. Partheeban yang mewakili tertuduh memohon mahkamah membenarkan jaminan atas alasan anak guamnya perlu menanggung dua anak dan isteri yang kini mengandung tujuh bulan.

“Dia akan dijamin bapanya berusia 56 tahun yang hanya bekerja kampung dengan pendapatan RM2,000 sebulan selain turut menanggung tiga anak serta isteri. Bapanya akan memastikan kehadiran tertuduh di mahkamah,” katanya.

Hakim Meor Sulaiman Ahmad Tarmizi membenarkan tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 25 Nov ini untuk sebutan semula.

Sementara itu, Jimhar turut mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini atas pertuduhan memasukkan dadah jenis sama ke dalam dirinya di Ibu Pejabat Polis Daerah Nilai pada 11.55 malam, tarikh yang sama.

Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum di bawah seksyen dan akta sama, yang jika disabitkan kesalahan boleh didenda maksimum RM5,000 atau penjara maksimum dua tahun.

Majistret Nurul Saqinah Rosli membenarkan jaminan RM2,500 dengan seorang penjamin dan menetapkan 25 Nov ini untuk sebutan semula.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Norshafatihah Nor Azmi dan tertuduh diwakili peguam sama.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan