EKONOMI

MIDA BEKERJASAMA RAPAT DENGAN WAKIL EKONOMI, MUDAHKAN RAKAN SEJAWAT GLOBAL

06/07/2022 06:24 PM

KUALA LUMPUR, 6 Julai (Bernama) -- Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) bekerjasama dengan wakil ekonomi seperti dewan perniagaan dari negara yang berbeza dan rakan kongsi berharga seperti Italia ASEAN bagi memahami rakan sejawat global dan memudahkan perniagaan mereka.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif MIDA (promosi pelaburan dan pemudahcara) Sivasuriyamoorthy Sundara Raja berkata ASEAN meletakkan keutamaan besar agenda transformasi pendigitalan di rantau ini seperti pelancaran Pelan Hala Tuju Bandar Seri Begawan dan Strategi Disatukan pada 4IR bagi ASEAN untuk menyediakan dasar hala tuju yang diperlukan bagi transformasi rantau ini.

“Banyak sokongan dari segi pembinaan kapasiti dan pemindahan teknologi juga telah diperoleh daripada rakan kongsi tambahan ASEAN yang maju untuk membantu rantau ini menerima dan mendapat manfaat daripada 4IR (Revolusi Perindustrian Keempat),” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan sempena Dialog Peringkat Tinggi Mengenai Hubungan Ekonomi ASEAN Itali hari ini.

Beliau berkata Itali berada di barisan hadapan 4IR dan pendigitalan dalam pelbagai cara.

“Sebagai salah satu negara yang mempunyai syarikat paling berteknologi tinggi, ia mencerminkan keupayaan Itali dalam mengguna pakai teknologi termaju dan pendigitalan dalam pembuatan dan perniagaan mereka.

“Dalam hal ini, pemindahan teknologi oleh firma Itali dengan menubuhkan firma di ASEAN yang menawarkan pasaran luas dan peluang pertumbuhan kepada firma Itali adalah persamaan yang saling menguntungkan,” katanya.

Beliau berkata dialog sehari itu memberi MIDA peluang yang lebih luas untuk berkongsi perbincangan dua hala dengan pelbagai pemain industri dan memahami jangkaan mereka daripada perspektif pelaburan.

Dianjurkan oleh The European House dengan kerjasama MIDA dan Agensi Perdagangan Itali, dialog itu merupakan acara rujukan di rantau ASEAN untuk mengukuhkan hubungan ekonomi dan strategik antara negara anggota ASEAN dan Itali.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan