EKONOMI

MALAYSIA MILIKI EKOSISTEM LEBIH BAIK UNTUK TARIK PELABURAN SEMIKONDUKTOR - MSIA

27/07/2022 05:47 PM

KUALA LUMPUR, 27 Julai (Bernama) -- Malaysia memiliki ekosistem dan penyertaan bakat baharu yang lebih baik untuk menarik kemasukan lebih banyak pelaburan langsung asing dalam industri semikonduktor, menurut Persatuan Industri Semikonduktor Malaysia (MSIA).

Presidennya Datuk Seri Wong Siew Hai berkata industri itu mencatatkan aliran masuk pelaburan pada beberapa tahun lepas berikutan negara telah mewujudkan hab automasi global yang kukuh.

Malah, beliau berkata Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) telah menjalankan peranan yang mengagumkan dari segi menarik syarikat-syarikat semikonduktor untuk melabur di Malaysia.

“(Ia) bukan sahaja mengenai ekosistem itu sendiri; kita mempunyai infrastruktur yang sesuai merangkumi jurutera, kontraktor dan arkitek (yang berupaya) membina kilang mengikut standard antarabangsa,” katanya pada sesi perbincangan panel bertajuk “Semikonduktor Memperkasa Dunia Moden” bersempena pelancaran Dana Ekuiti Semikonduktor Syariah Global Nomura Asset Management di sini hari ini.

Wong berkata urus niaga di Amerika Syarikat baru-baru ini adalah perkembangan positif untuk mengukuhkan keteguhan rantaian bekalan semikonduktor.

Industri tersebut mengalami pertumbuhan yang tinggi dengan memiliki transformasi digital dan teknologi baharu bagi memenuhi permintaan yang meningkat terhadap semikonduktor.

“Rantaian bekalan semikonduktor yang lebih berdaya tahan dan fleksibel akan membolehkan industri ini mengharungi ketidaktentuan pasaran dengan lebih baik,” katanya.

Industri elektrik dan elektronik (E&E) meraih peluang pelaburan terbesar pada 2021, membabitkan 94 projek diluluskan bernilai RM148 bilion yang melahirkan 28,362 peluang pekerjaan.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan