EKONOMI

MATTA FAIR 2023 SASAR JANA JUALAN RM400 JUTA, 250,000 PENGUNJUNG

27/01/2023 05:25 PM

KUALA LUMPUR, 27 Jan (Bernama) -- Pameran Matta 2023 pada Mac ini akan menjadi acara terbesar sejak ia ditubuhkan dan dijangka menjana jualan RM400 juta dengan sasaran 250,000 pengunjung, kata Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (Matta).

Pengerusi Penganjur Rocky Kho berkata mereka menjangkakan jumlah pengunjung terbesar pada pameran itu tahun ini, lebih daripada rekod sebelumnya iaitu 113,685 pengunjung pada 2019, sebelum pandemik COVID-19.

“Pameran itu akan meliputi keseluruhan kemudahan, yang merangkumi ketiga-tiga tingkat pameran dan akan memenuhi lebih daripada 37,000 meter (398,264 kaki persegi) ruang yang membolehkan peserta pameran mempamerkan produk mereka. Pameran Matta ini akan mencatat rekod baharu daripada segi saiznya,” kata Kho pada sidang media di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (Mitec), di sini hari ini.

Katanya, pada masa ini, 1,313 gerai telah ditempah, dan pihaknya menjangkakan lebih banyak lagi akan mendaftar.

Arab Saudi yang merupakan destinasi pelancongan baharu, menjadi antara sorotan pameran tahun ini, katanya.

“Arab Saudi adalah peserta yang akan terlibat dalam pameran ini. Ia kini merupakan salah satu destinasi pilihan kami untuk dikunjungi.

“Ia adalah destinasi bukan sahaja untuk umat Islam dan destinasi umrah dan haji, tetapi ia kini menjadi destinasi untuk semua orang, termasuk bukan Islam,” katanya.

Kho berkata Malaysia dipilih oleh Arab Saudi sebagai salah satu daripada beberapa negara istimewa yang ditawarkan visa pelancong berbilang kemasukan yang sah selama setahun.

“Rakyat Malaysia tidak seharusnya melepaskan peluang untuk mengambil kesempatan (visa yang ditawarkan),” katanya.

Antara peserta Pameran Matta 2023 ialah agensi pelancongan, pejabat pelancongan negara, pejabat pelancongan kerajaan negeri, hotel dan pusat peranginan, taman tema, syarikat penerbangan dan pengendali pelayaran, serta perkhidmatan dan organisasi berkaitan perjalanan lain.

“Kami juga ada bahagian umrah. Pengusaha umrah yang dilesenkan oleh Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) akan menjual pakej umrah dan haji mereka di sini, sebagai tambahan kepada pelancongan dan perkhidmatan lain yang disediakan,” kata Kho.

Sementara itu, Matta berkata perkhidmatan ulang-alik untuk pelawat akan disediakan di tempat mengambil dan menghantar yang ditetapkan di sekitar Mitec iaitu di Terminal Bas Jalan Duta, Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Masjid Wilayah Persekutuan, Menara Miti dan Menara MATRADE.

"Lokasi lain, terutamanya yang terletak berhampiran stesen MRT, sedang dirancang dan akan diumumkan pada masa yang sesuai," katanya.

Edisi ke-52 pameran pelancongan pengguna terbesar di Malaysia itu akan diadakan di Mitec pada 17-19 Mac (Jumaat hingga Ahad), dari 10 pagi hingga 9 malam dengan kemasukan percuma.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan