AM

Ustaz Husam Didakwa Terima Gelaran Dan Kehormatan Tidak Diiktiraf

26/09/2024 02:22 PM

KANGAR, 26 Sept (Bernama) -- Pendakwah bebas Ahmad Husam Muhamad Baderudin atau lebih dikenali sebagai Ustaz Husam, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan menerima gelaran dan kehormatan tidak diiktiraf.

Mengikut pertuduhan, Ahmad Husam, 34, didakwa menerima gelaran dan kehormatan tidak diiktiraf daripada Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Melaka di Pejabat Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perlis di sini pada 11.30 pagi, 4 Mei 2023.

Sehubungan dengan itu, dia dituduh mengikut Seksyen 4A (3) Enakmen Lambang-Lambang dan Nama-Nama (Mencegah Penggunaan Tidak Betul) (Pindaan) 2016 (Enakmen A21) yang dibaca bersama Seksyen 17 Akta Kesalahan yang berhubungan dengan Anugerah 2017 (Akta 787).

Jika sabit kesalahan, boleh didenda maksimum RM500,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya.

Hakim Sharifah Norazlita Syed Salim Idid menetapkan 28 Okt ini untuk sebutan semula kes dan membenarkan tertuduh diikat jamin RM25,000 dengan seorang penjamin warga tempatan berserta syarat tambahan perlu melaporkan diri di balai polis berdekatan pada 1 hari bulan setiap bulan sehingga kes selesai.

Pendakwaan kes dikendalikan Pengarah Pendakwaan Negeri Perlis Muhamad Asyraf Md Kamal dan Timbalan Pendakwa Raya Jodia Poh Yi Tying manakala tertuduh diwakili peguam Nur Iman Nor Azmi dan Nur Amin Nor Azmi.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan