PASARAN > BERITA

Cuaca Buruk Dijangka Pacu Pasaran Getah Minggu Depan

14/09/2024 10:20 AM

Oleh Engku Shariful Azni Engku Ab Latif

KUALA LUMPUR, 14 Sept (Bernama) — Pasaran getah Kuala Lumpur dijangka menyaksikan dagangan lebih tinggi pada minggu depan susulan keadaan cuaca yang tidak menentu, sekali gus mencetuskan peningkatan permintaan dan harga.

Pakar industri Dennis Low berkata Taufan Yagi yang menyebabkan banjir buruk serta tanah runtuh di negara-negara pengeluar selain hujan lebat, juga telah menjejaskan pengeluaran komoditi berkenaan.

“Pihak Jabatan Meteorologi Thailand meramalkan lebih banyak hujan turun di seluruh negara itu mulai 13 Sept, 2024 dan meminta orang ramai berhati-hati mengenai kemungkinan bencana alam dalam bentuk banjir kilat dan kejadian kepala air.

“Sehubungan itu, pasaran dijangka menyaksikan output lebih rendah susulan hujan lebat dan ini akan melonjakkan aktiviti peningkatan stok simpanan,” katanya kepada Bernama.

Selain itu, Persatuan Pengeluar Sarung Tangan Getah Malaysia (MARGMA) turut menjangkakan keadaan cuaca yang tidak menentu di negara-negara pengeluar utama getah selain peningkatan minyak mentah akan menyokong kenaikan harga komoditi itu pada minggu depan.

Aliran peningkatan seterusnya bagaimanapun dikekang oleh prestasi pasaran niaga hadapan getah serantau yang bercampur-campur selain faktor pengukuhan ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS).

Ini susulan pendirian peniaga yang berhati-hati berikutan tiada kepastian jelas mengenai pengurangan kadar faedah utama serta pilihan raya presiden negara maju itu.

Bagi asas perbandingan Jumaat hingga Jumaat, harga rujukan Lembaga Getah Malaysia (LGM) bagi Getah Mutu Malaysia SMR 20 menokok 24.50 sen kepada 812.50 sen sekilogram daripada 788 sen sekilogram seminggu sebelumnya.

Susu getah pukal meningkat sebanyak 12.50 sen kepada 675.50 kilogram sekilogram daripada 663 sen sekilogram sebelum ini.

Pada 5 petang, harga rujukan bagi SMR 20 fizikal berada pada 815 sen sekilogram manakala susu getah pukal pada 677 sen sekilogram.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan