UNIVERSITI ZHEJIANG CHINA MENERIMA DENGAN TANGAN TERBUKA GELOMBANG PERTUKARAN KEBUDAYAAN GLOBAL

12/06/2024 02:49 PM

HANGZHOU, China, 12 Jun (Bernama) -- Pada 10 Jun, Universiti Zhejiang (ZJU) di Hangzhou, yang terletak di wilayah Zhejiang di China Timur, meraikan Festival Perahu Naga, sebuah perayaan tradisional China yang diserlahkan dengan perlumbaan perahu naga sebagai penghormatan kepada penyair purba Qu Yuan. Semasa festival itu, ZJU menjadi tuan rumah kepada Whiffenpoofs dari Universiti Yale, satu kumpulan a cappella universiti berkolej tertua dan paling terkenal di dunia. Bersama-sama dengan Wenqin Chorus ZJU, mereka mempersembahkan karya paduan suara untuk fakulti dan pelajar, sekali gus menambahkan satu dimensi kebudayaan yang bersemangat kepada festival yang dihargai ini.

Satu minggu sebelum festival itu, pelajar dari universiti-universiti terkemuka dunia, termasuk Universiti Harvard, Universiti Yale, UC Berkeley, Universiti Teknologi Nanyang, Universiti Tokyo, Universiti Yonsei dan Universiti Cambridge, berkumpul di Universiti Zhejiang, satu daripada institusi pengajian tinggi yang tertua dan paling berprestij di China.

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan