Dana Pembangunan Arab Saudi Meraikan 50 Tahun Impak Global Dengan Lebih $20 Bilion Dalam Bentuk Sumbangan Pembangunan

04/09/2024 12:16 PM

RIYADH, Arab Saudi, 4 Sept (Bernama) -- Dana Pembangunan Arab Saudi (SFD) meraikan ulang tahun ke-50 di Riyadh pada hari ini, di bawah tema "50 Tahun Impak Global." Acara itu menghimpunkan rakan kongsi pembangunan utama untuk melihat kembali sumbangan penting SFD kepada pembangunan mampan di seluruh dunia. Sepanjang tempoh lima dekad yang lalu, SFD telah memperuntukkan lebih $20 bilion, membiayai lebih daripada 800 projek dan program pembangunan dalam sektor penting, termasuk infrastruktur sosial (pendidikan, penjagaan kesihatan, air dan kumbahan, serta pembangunan perumahan dan bandar), komunikasi dan pengangkutan (jalan raya, jalan kereta api, lapangan terbang dan pelabuhan), tenaga, pertanian, perlombongan dan industri, dan lain-lain.

Sejak penubuhan dana itu pada tahun 1974, SFD telah menjadi cabang pembangunan antarabangsa Kerajaan Arab Saudi dan memberikan sokongan kritikal kepada lebih 100 negara membangun di seluruh dunia. Dengan tumpuan kuat kepada menyokong negara mencapai Matlamat Pembangunan Mampan (SDG), SFD telah memainkan peranan penting dalam memacu pembangunan mampan di Negara Termundur (LDC) dan Negara Membangun Pulau Kecil (SIDS).

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan