Persidangan Indeks Literasi Kewangan Islam Malaysia : Ke Arah Masyarakat Celik Kewangan

11/09/2024 01:30 PM

KUALA LUMPUR, 11 Sept (Bernama) -- Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) dengan kerjasama Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) pada 10 September 2024 telah menganjurkan Persidangan Indeks Literasi Kewangan Islam : Ke Arah Masyarakat Celik Kewangan. Persidangan ini telah dirasmikan oleh YB Senator Dr. Zulkifli bin Hasan, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama).

Seminar sehari yang ditaja sepenuhnya oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB) ini bermatlamat menghebahkan model Indeks Literasi Kewangan Islam yang dibangunkan oleh IKIM, UKM dan AKPK serta berkongsi dapatan tahap literasi kewangan Islam Masyarakat Muslim Malaysia yang dicerap menerusi model yang dibangunkan ini. Serentak dengan ini juga, buku laporan yang bertajuk “Indeks Literasi Kewangan Islam: Memahami Tahap Literasi Kewangan Berlandaskan Syariat Islam” telah dilancarkan oleh YB Senator Timbalan Menteri. Laporan ini juga merupakan salah satu daripada hasil Memorandum Perjanjian Penyelidikan (Memorandum of Agreement - MoA) yang ditandatangani bersama oleh IKIM, UKM dan AKPK pada 2021.

 

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan