RENCANA

SHAQ KOYOK ANGKAT KISAH ORANG ASLI DALAM KARYA SENI

26/09/2022 11:34 AM

Oleh Soon Li Wei

KUALA LUMPUR (Bernama) -- Melangkah masuk ke studio peribadi milik Shahar Koyok, sebuah lukisan potret wanita Orang Asli Temuan ýang tersenyum mencuri pandangan penulis.

Berpakaian sederhana dan mengenakan selempang tradisional, wanita itu seolah-olah menggamit kedatangan penulis ke studio Shahar yang mesra disapa Shaq Koyok yang terletak di sebuah pangsapuri di Jalan Pahang, Kuala Lumpur, berhadapan Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Lulusan Sarjana Muda Seni Halus Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Shaq, 37, adalah dari keturunan Orang Asli suku kaum Temuan, Kampung Pulau Kempas, Banting, Selangor.

Hasil karya yang pernah dipamerkan serta koleksi peribadinya menghiasi setiap sudut studio yang dimulakan pada tahun 2015, dan setakat ini  ia hanya menjadi tatapan rakan rapat beliau.

"Saya tidak berseorangan di studio ini kerana 'mereka' menemani saya ketika melakar dan melukis sesebuah karya... kadang-kala ilham tercetus apabila melihat 'mereka' berada di sekeliling saya," kata Shaq kepada Bernama, membuka bicara.

'Mereka’ yang dimaksudkan adalah 'watak’ yang diabadikan dalam lukisan beliau, kebanyakannya daripada kalangan Orang Asli seperti wanita Orang Asli Temuan itu.

 

POTRET ORANG ASLI


Karya wanita Orang Asli Temuan dari Hulu Selangor yang dihasilkan oleh Shahar Koyok itu mengambil masa kira-kira dua minggu untuk disiapkan dan dijangka dibawa ke pameran antarabangsa di Itali pada Oktober depan.

Menurut Shaq, 37, karya wanita Orang Asli Temuan dari Hulu Selangor yang dipamerkan itu mengambil masa kira-kira dua minggu untuk disiapkan dan dijangka dibawa ke pameran antarabangsa di Itali pada Oktober depan.

"Bukan itu sahaja, malah saya akan turut mempamerkan beberapa hasil lukisan saya yang dihasilkan di atas anyaman tikar mengkuang, yang boleh dikatakan antara kerjaya seni utama saya," katanya. 

Minat Shaq terhadap seni lukis bermula apabila didedahkan dengan mata pelajaran seni ketika di bangku sekolah rendah. 

"Sejak kecil lagi, saya memang suka melukis. Ketika berada di sekolah menengah saya mendapat galakan daripada guru yang melihat bakat melukis saya terutamanya dalam menghasilkan potret. 

"Malah, saya pernah mengambil upah melukis potret di sekolah sebagai pendapatan sampingan," katanya. 

Berkongsi mengenai genre seni lukisannya, Shaq lebih senang melukis potret yang kebanyakan hasil karyanya, mangangkat tema rakan di kampung halaman serta individu yang tidak dikenali ketika melawat ke perkampungan Orang Asli.

"Banyak perkara yang bermain dalam fikiran saya selepas melawat ke sesebuah tempat, lebih-lebih lagi masyarakat Orang Asli yang senasib dengan saya selepas berinteraksi dengan mereka. 

"Saya mahu kongsikan kisah kami kepada orang ramai tetapi saya pula jenis yang tidak pandai berkata-kata, jadi saya meluahkannya dalam bentuk lukisan," katanya. 

Shaq percaya, menjadi pelukis yang 'mewakili diri sendiri' memberikannya kebebasan untuk terus mengetengahkan topik yang menjadi pilihannya, iaitu potret Orang Asli.

Menurut Shaq, ketika melukis, beliau akan cuba membuatkan satu-satu imej individu yang dilukisnya itu seakan-akan 'hidup' dan imej berkenaan akan kekal 'hidup' selama-lamanya dalam karya beliau.

"Kalau pun individu yang dilukis itu sudah mati, atau menjadi dewasa, atau menjadi orang lain, potretnya serta kisah di sebalik potret itu tetap akan sama," jelasnya.

 

ZAMAN KANAK-KANAK


Shahar Koyok memberitahu Bernama: "“Saya tidak bersendirian di studio ini kerana ‘mereka’ (semangat masyarakat orang asli Temuan) menemani saya ketika saya menyelami lukisan saya...ada kalanya kreativiti saya tercetus dengan kehadiran ‘mereka’. Kredit gambar Soon Liwei.

 

Shaq berkata hampir semua subjek dalam karyanya lebih kepada menggambarkan identiti dan budaya masyarakat Orang Asli di Malaysia, selain berkongsi ‘kepedihan’ dan perjuangan yang dilalui kaum itu.

Sebagai anak Orang Asli Temuan, Shaq mendakwa sering melihat bagaimana etnik minoriti itu ditindas berdasarkan stigma masyarakat yang masih beranggapan Orang Asli tidak mendapat pendidikan sejak kecil. 

Malah, hatinya tersentuh setiap kali terbaca kisah buli dalam kalangan murid-murid sekolah Orang Asli terutama di media sosial. 

“Hanya kerana perbezaan fizikal dan warna kulit yang lebih gelap, terdapat pelajar Orang Asli, termasuklah diri saya sendiri, yang sering dijadikan bahan ejekan oleh rakan sekolah. 

"Mereka sering menjadikan kami sebagai bahan lawak di dalam kelas, suka memanggil kami dengan pelbagai nama seperti 'Jakun', 'Sakai' dan nama lain yang pelik.  

"Ada yang sampai berhenti sekolah kerana tidak tahan dengan ejekan, disebabkan itu juga ramai anak-anak Orang Asli tercicir dalam pelajaran,” katanya menambah, ada dalam kalangan mereka yang kembali menyambung pelajaran setelah beberapa tahun tercicir.

Shaq berkongsi, ketika berusia sembilan tahun, beliau berasa sangat takut dan marah apabila melihat sendiri hutan di kampung halamannya dimusnahkan untuk aktiviti pertanian.

"Saya masih ingat lagi, satu ketika pada tahun 1994, hampir setiap hari melihat lori membawa kayu balak, bunyi gergaji dan jengkaut. Hutan yang menjadi tempat kami berteduh dan mencari makan, musnah begitu sahaja. 

"Kami sangat geram dan marah, walaupun mereka menjanjikan pampasan, namun ia hanyalah janji kosong, kami tidak tahu kepada siapa hendak mengadu," katanya menambah, perkara itu menjadi pembakar semangat untuk dirinya ‘menyampaikan suara hati’ dalam bentuk lukisan potret. 

Shaq menambah, antara hasil karyanya pada tahun 2015, turut menggunakan serpihan abu kesan daripada kebakaran hutan besar di Kuala Langat, bagi menggambarkan betapa seksanya kehidupan penduduk yang terjejas di sekitar kawasan itu.

 

TIKAR MENGKUANG DI PAMERAN ANTARABANGSA


Shahar Koyok menunjukkan hasil karyanya yang dilukis di atas tikar mengkuang di studionya. Kredit gambar Soon Liwei.

Tidak seperti pelukis lain yang lazimnya menggunakan fabrik linen sebagai kanvas, keunikan Shaq lebih terserlah apabila tikar mengkuang dipilih sebagai kanvas untuk melukis potret Orang Asli. 

Menurut beliau, tikar mengkuang biasanya digunakan sebagai hamparan di kebanyakan rumah Orang Asli, malah ia juga mencetus memori zaman kanak-kanak beliau kerana ibunya juga turut menganyam sendiri tikar mengkuang.

"Walaupun ia biasa dilihat, namun seni menganyam itu sudah semakin dilupai oleh generasi muda. Oleh itu, saya mengabdikan lukisan saya di atas tikar mengkuang supaya dapat memperkenalkan kesenian tradisional kami kepada orang lain," katanya. 

Tambah Shaq, melukis cat di atas tikar mengkuang adalah kerja yang sangat mencabar kerana sukar untuk warna itu melekat, seolah-olah 'melukis di atas daun'. 

"Selepas melukis dan mengecat, saya perlu melindunginya dengan lapisan syelek bagi mencantikkan dan mengekalkan warna itu daripada luntur," katanya. 

Shaq turut berkongsi pengalamannya menyertai pameran antarabangsa di New Zealand pada tahun 2018 dan hasil karyanya menggunakan tikar mengkuang dianggap kerja seni yang sangat berharga di negara itu. 

"Saya memanfaatkan pameran antarbangsa untuk memperkenalkan budaya masyarakat Orang Asli di Malaysia kepada pengunjung menerusi hasil karya saya. 

"Kebanyakan pengunjung luar negara sangat kagum akan perjuangan saya menerusi karya lukisan untuk mempertahankan hak Orang Asli serta menjaga alam sekitar, sama seperti bagaimana rakyat New Zealand mempertahankan hak Orang Asli mereka iaitu kaum Maori," katanya.

PENDIDIKAN ORANG ASLI


Shahar Koyok yang berkelulusan Sarjana Muda Seni Halus, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam ini pernah merangkul Anugerah Merdeka 2017 yang membolehkannya membuat kajian mengenai seni halus Orang Asli di New Zealand pada tahun 2018. Kredit gambar Soon Liwei.

Sebagai anak Orang Asli, Shaq gembira kerana karyanya dapat memberi inspirasi buat kanak-kanak Orang Asli supaya bangga dengan identiti mereka.

Namun, riak wajahnya kelihatan sedikit kecewa apabila menyentuh mengenai penerimaan seluruh masyarakat terhadap kaum Orang Asli di negara ini.  

"Dalam sistem pendidikan kita ada belajar tentang sejarah orang Melayu, Cina, India, malah suku kaum etnik di Sabah dan Sarawak turut diperkenalkan dalam buku teks kita. 

"Namun, masyarakat Orang Asli yang mempunyai 18 suku kaum di Semenanjung Malaysia, serta di Sabah dan Sarawak tidak pula dimasukkan dalam buku teks... itulah sebabnya timbul isu diskriminasi kerana orang ramai tidak memahami budaya dan cara hidup kami. 

"Ramai beranggapan kami tidak mendapat pendidikan tinggi sedangkan sudah ramai anak Orang Asli yang berjaya dalam setiap bidang yang diceburi, malah ada yang turut menjadi pensyarah di universiti," katanya yang turut aktif dalam kerja amal dan aktivis yang memperjuangkan hak Orang Asli, terutamanya dalam isu alam sekitar dan pembangunan tidak terkawal.

Shaq pada masa sama berpendapat, pendidikan mengenai budaya dan sejarah Orang Asli harus dimulakan sejak kecil agar semua kaum dapat saling mengenali dan menghormati antara satu sama lain. 

"Itulah sebabnya saya sering menawarkan diri untuk melukis mural potret Orang Asli di dinding sekolah supaya saya boleh memberi semangat kepada anak kaum kami untuk bangga dengan identiti mereka.

"Saya mahu buat mereka mahu pergi ke sekolah. Ramai yang berasa malu kerana diperlekehkan hanya kerana mereka Orang Asli.

“Saya tak mahu itu. Sebab itu saya selalu lukis Orang Asli dalam persalinan tradisi mereka di mural, untuk mewakili budaya kami,” katanya menambah, melukis mural di sekolah membantunya berhubung dengan pelajar di situ agar bersikap lebih mudah ‘menerima sekolah’ apabila wajah yang mereka kenali terpampang di dinding sekolah berkenaan.

Cara berkenaan juga, katanya, memberi peluang kepada anak Orang Asli untuk berani bergaul dengan rakan-rakan, dapat mendedahkan mereka kepada pelbagai budaya dan mampu mewujudkan suasana harmoni berbilang kaum di sekolah.

 

Disunting oleh Melati Mohd Ariff

BERNAMA 



 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan