SUKAN > BERITA

Akhyar Rashid Muncul Wira, Pastikan TFC Kutip Tiga Mata

31/07/2024 01:31 AM

KUALA LUMPUR, 30 Julai (Bernama) -- Muhammad Akhyar Abdul Rashid atau Akhyar Rashid muncul wira Terengganu FC (TFC) apabila menjaringkan gol kemenangan untuk menewaskan Negeri Sembilan FC (NSFC)  3-2 pada saingan Liga Super malam ini.

Dalam perlawanan berlangsung di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin (SMZA), Gong Badak, tuan rumah terdahulu dikejutkan dengan gol pertama pelawat menerusi pemain import dari Sepanyol, Mika Junco yang menanduk masuk hantaran silang pemain tengah dari Jepun, Takumi Sasaki pada minit ke-16.

Tersentak dengan jaringan itu, skuad Penyu terus melancarkan serangan demi serangan ke kubu NSFC dan hasilnya pemain sayap, Muhammad Safawi Rasid berjaya menyamakan kedudukan selepas menyempurnakan sepakan percuma sebelum tamat babak pertama perlawanan.

Empat minit selepas babak kedua bermula, Terengganu memperoleh gol kedua menerusi tandukan pemain import dari Nigeria, Nnabuike Chukwu Chijioke namun kealpaan barisan pertahanan membuka ruang kepada Hoben Jang Hoben menyamakan kedudukan hasil sepakan jarak dekat pemain tengah dari Senegal, Jacque Faye pada minit ke-53.

Akhyar Rashid meranapkan impian NSFC untuk membawa pulang sekurang-kurangnya satu mata apabila meledak gol kemenangan pada minit ke-59 sekali gus memastikan skuad bimbingan Tomislav Steinbruckner mengutip mata di laman sendiri.

Kemenangan malam ini membolehkan Terengganu memintas Sabah FC untuk berada di tempat ketiga dengan 11 mata manakala Negeri Sembilan pula terus terperosok di kedudukan tercorot liga dengan tiga mata.

Di Stadium Perak, Ipoh, pasukan tuan rumah terpaksa berputih mata apabila tewas kepada Kuching City FC 2-1.

Rembatan dari luar kotak penalti oleh ketua pasukan Wan Zack Haikal Wan Noor meletakkan tuan rumah di hadapan pada minit ketujuh sebelum awang import pelawat Jordan Mintah menjaringkan gol penyamaan pada minit ke-69.

Penyerang dari Ivory Coast, Tchetche Kipre muncul wira skuad kendalian Aidil Sharin Sahak apabila tolakannya pada minit ke-76 memastikan mereka melonjak ke tangga keempat liga dengan 10 mata.

Kekalahan kelima skuad bimbingan Yusri Che Lah pula menyaksikan mereka berada di kedudukan kesembilan liga dengan enam mata.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan