SUKAN > BERITA

Paris 2024: Zii Jia Singkir Pilihan Tuan Rumah Untuk Ke Suku Akhir

01/08/2024 10:49 PM

Daripada Vikneswaran Raman

PARIS, 1 Ogos (Bernama) -- Pemain perseorangan lelaki profesional negara, Lee Zii Jia berjaya menyingkirkan pilihan tuan rumah Toma Junior Popov untuk mara ke pusingan suku akhir Sukan Olimpik Paris 2024, hari ini. 

Pemain di ranking ketujuh dunia itu, yang turut terpaksa berdepan cabaran daripada sorakan padu penyokong di Porte de La Chapelle Arena, mencatatkan kemenangan straight sets 21-13, 24-22 dalam masa 43 minit. 

Ia sekali gus memperbaiki pencapaiannya di temasya Tokyo 2020, apabila tewas kepada jaguh China, Chen Long pada pusingan 16 terbaik.

Pemain berusia 26 tahun itu, seterusnya berdepan cabaran getir menentang pemain nombor tiga dunia dari Denmark Anders Antonsen, yang juga kawannya pada suku akhir, esok.

“Ia adalah perlawanan yang sukar, terutamanya pada set kedua kerana saya menentang penonton tetapi saya hanya cuba bertenang dan fokus pada permainan. Saya sangat gembira untuk mara ke suku akhir kerana edisi lepas kalah pusingan 16, ini satu kejayaan bagi saya. 

“Tentang Antonsen, pastinya sukar kerana pertemuan terakhir kami (dalam Masters Malaysia) juga sukar. Lebih-lebih lagi apabila di Olimpik, semangat semua orang semakin berkobar dan lebih fokus, semoga kami akan bermain dengan permainan terbaik esok,” katanya.

Mengikut rekod pertemuan, pemain Denmark itu telah memenangi lima perlawanan manakala Zii Jia telah mencatatkan tiga kemenangan, termasuk kemenangan 21-15, 19-21, 21-11 pada Masters Malaysia, Mei lalu. 

Antonsen, yang mendapat bye pada pusingan 16 terakhir selaku pilihan keempat temasya mempunyai tempoh rehat sehari tambahan berbanding Zii Jia. 

Juara All England 2021, Zii Jia, mara ke pusingan kalah mati sebagai juara Kumpulan G selepas menewaskan pemain ke-70 dunia Viren Nettasinghe dari Sri Lanka pada Ahad dan pemain Sepanyol, Pablo Abian yang beraksi dalam Olimpik kelima sejak edisi Beijing 2008, semalam. 

Popov pula muncul juara Kumpulan H dengan mencipta kejutan ke atas Anthony Sinisuka Ginting dari Indonesia, semalam.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan