SUKAN > BERITA

Mohd Azizulhasni, Muhammad Shah lepasi pusingan kelayakan acara pecut

07/08/2024 10:29 PM

PARIS, 7 Ogos (Bernama) -- Pelumba berbasikal trek negara Datuk Mohd Azizulhasni Awang dan Muhammad Shah Firdaus Sahrom memulakan cabaran di Sukan Olimpik Paris 2024 dengan langkah kanan apabila masing-masing mara ke pusingan pertama 1/32 acara pecut lelaki hari ini.

Pada aksi berlangsung di Saint-Quentin-en-Yvelines National Velodrome menyaksikan Mohd Azizulhasni yang diberi julukan The Pocket Rocketman mempamerkan kayuhan bertenaga untuk berada di kedudukan ke-10 dengan catatan masa 9.402 saat (s) di pusingan kelayakan sebentar tadi.

Lebih manis, atlet kelahiran Terengganu itu melakar rekod baharu kebangsaan acara berkenaan apabila   mengatasi rekod 9.523s miliknya yang dilakukan pada Kejohanan Berbasikal Trek Asia (ACC) di Nilai tahun lepas.

Muhammad Shah pula menduduki tempat ke-22 dengan catatan masa 9.635s.

Hanya 24 pelumba terbaik layak ke pusingan pertama 1/32.

Pelumba Belanda Harrie Lavreysen menduduki tangga teratas dengan catatan masa 9.088s  yang turut mencipta rekod dunia manakala atlet Australia Matthew Richardson (9.091s) dan Israel Mikhail Yakolev (9.152s) masing-masing di kedudukan kedua dan ketiga pusingan berkenaan.

Menanti Mohd Azizulhasni di pusingan  pertama 1/32 pelumba Jerman Luca Spiegel, manakala Muhammad Shah akan bertemu cabaran sukar Mikhail sebentar nanti. 

Sementara itu, pelumba wanita negara Nurul Izzah Izzati Mohd Asri akan meneruskan cabaran acara keirin wanita di pusingan repechage selepas gagal meloloskan diri di pusingan pertama dengan menduduki tempat keempat dalam heat lima acara itu. 

Hanya dua pelumba teratas dalam setiap heat layak ke suku akhir, manakala pelumba lain mara ke repechage. 

-- BERNAMA

 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan