SUKAN > BERITA

Paris 2024: Debut Bertrand Berakhir Dengan Kekecewaan

09/08/2024 07:56 PM

Daripada Vikneswaran Raman

PARIS, 9 Ogos (Bernama) -- Penerjun negara Bertrand Rhodict Lises menamatkan penampilan sulungnya di Sukan Olimpik Paris 2024 dengan cara yang mengecewakan hari ini.

Atlet berusia 19 tahun itu menamatkan pusingan awal acara 10 meter (m) platform individu lelaki di tempat ke-25 dalam kalangan 26 peserta dengan 313.70 mata keseluruhan di Pusat Akuatik Olimpik.

Ini bermakna kempen Olimpiknya berakhir lebih awal kerana hanya 18 penerjun terbaik selepas enam terjunan mara ke separuh akhir yang dijadualkan esok.

Bertrand yang merupakan pembawa bendera negara dalam upacara pembukaan Sukan Olimpik Paris pada 26 Julai lepas bersama pelayar Nur Shazrin Mohd Latif masih jauh daripada mencabar penerjun terbaik dunia.

Pada pusingan hari ini, Bertrand bermula agak baik dengan melakukan 66.00 dan 60.80 mata dalam dua terjunan pertama untuk berada di landasan melayakkan diri ke pusingan seterusnya.

Bagaimanapun, prestasinya semakin merosot apabila dia hanya mampu mendapat 49.50, 34.00 dan 37.80 mata dalam tiga terjunan seterusnya untuk tergelincir daripada kedudukan 18 teratas dan kebangkitan lewat dengan 65.60 mata pada terjunan terakhir tidak membawa sebarang perbezaan kepada kedudukan.

Cao Yuan dari China mempamerkan penguasaan dalam percubaan mempertahankan pingat emasnya, mengungguli pusingan awal dengan 500.15 mata, diikuti oleh Rikuto Tamai dari Jepun (497.15) dan Rylan Wiens dari Kanada (485.25) untuk melengkapkan tiga teratas.

Bercakap kepada Bernama selepas acara itu, Bertrand yang kecewa berkata dia tidak dapat melaksanakan terjunannya dengan baik kerana tekanan.

“Boleh dikatakan ia bukan persembahan terbaik saya dan bukan juga yang terburuk, tetapi berada di peringkat ini, saya rasa seperti tidak berjaya. Tekanan mengganggu saya (semasa pertandingan).

 “Saya tidak dapat fokus dan beraksi dengan baik, jadi ini penghujung Sukan Olimpik saya...Saya tidak boleh bercakap banyak kerana ia merupakan terjunan baharu, perkara baharu bagi saya, kemudian dengan tekanan, saya tidak dapat melaksanakannya dengan baik.

“Sudah pasti saya akan bangkit dengan lebih bertenaga untuk kejohanan seterusnya. Ini hanya permulaan, mudah-mudahan saya dapat memberikan persembahan lebih baik pada pertandingan akan datang,” katanya sambil menahan air mata.

Bertrand yang menggondol gangsa Sukan Asia Hangzhou dalam acara 10m platform seirama bersama Enrique Maccartney Harold berkata dia akan meluangkan sedikit masa bersama keluarga di Sarawak untuk memulihkan semula minda dan badannya selepas menjalani latihan intensif sejak beberapa bulan lepas.

Tiada penerjun Malaysia yang pernah mara ke separuh akhir acara 10m platform lelaki dalam Sukan Olimpik.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan