SUKAN > BERITA

Kerajaan Terima Tawaran SEAGF Jadi Tuan Rumah Sukan SEA 2027 - KBS

28/08/2024 07:59 PM

KUALA LUMPUR, 28 Ogos (Bernama) -- Malaysia bersetuju menerima tawaran daripada Persekutuan Sukan SEA (SEAGF) untuk menjadi tuan rumah temasya Sukan SEA 2027. 

Menurut Kementerian Belia dan Sukan (KBS) keputusan itu dibuat Jemaah Menteri dalam mesyuarat yang dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim setelah mengambil kira komitmen penganjuran bersama oleh tiga negeri iaitu Sarawak, Sabah dan Pulau Pinang. 

“Sebelum ini, Sarawak, Sabah dan Pulau Pinang telah menyatakan kesediaan untuk menggunakan peruntukan masing-masing bagi menjadi penganjur bersama dengan Kuala Lumpur,” menurut kementerian itu dalam kenyataan hari ini. 

Sabtu lepas, Perdana Menteri mengumumkan kerajaan bersetuju menjadikan Sarawak sebagai penganjur bersama temasya dwitahunan itu mengambil kira keupayaan negeri berkenaan menjadikan Sukan Malaysia (SUKMA) 2024 sebagai antara penganjuran terbaik temasya sukan. 

Pengumuman itu turut disokong Majlis Sukan Negara (MSN) yang menganggap ia sebagai isyarat positif buat industri sukan tanah air dalam usaha meningkatkan prestasi atlet kebangsaan dengan penganjuran temasya besar dalam negara. 

KBS turut merakamkan ucapan tahniah kepada kerajaan Sarawak dan Jawatankuasa Penganjur SUKMA XXI atas kejayaan mengendalikan temasya itu yang berakhir 24 Ogos lepas. 

-- BERNAMA


 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan