SUKAN > BERITA

Gagal Patuh Garis Panduan, Tidak Layak Dapat Geran - Hannah

29/08/2024 03:35 PM

KUALA LUMPUR, 29 Ogos (Bernama) -- Pihak persatuan yang gagal mengikut garis panduan sukan drag dan motorcross bakal berdepan tindakan disenarai hitam sekali gus tidak layak menerima geran daripada Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh berkata ia merupakan jaminan buat mana-mana persatuan yang mahu menganjurkan sukan perlumbaan itu agar dapat menitikberatkan soal pematuhan garis panduan lebih komprehensif disediakan Persatuan Sukan Bermotor Malaysia (MAM).

“Daripada segi penguatkuasaan, kita (KBS) akan buat laporan polis jika ia (pelanggaran garis panduan) berlaku sementara Pesuruhjaya Sukan (PJS) boleh senarai hitam mana-mana persatuan atau kelab yang degil dapatkan sanksi dan mereka tidak akan dapat peruntukan itu.

“Kita akan cari jalan untuk pastikan hanya yang betul bertanggungjawab sahaja dalam industri sukan ini boleh bergiat dalam sukan permotoran,” katanya dalam sidang media pelancaran buku garis panduan itu, di sini hari ini.

Garis panduan dikemaskini meliputi aspek pengenalan, perundangan, penguatkuasaan, keselamatan dan pengendalian penganjuran bagi kedua-dua disiplin sukan permotoran yang cukup popular itu bertujuan mewujudkan persekitaran lebih selamat serta terkawal.

Presiden MAM Tan Sri Mokhzani Mahathir berkata dalam masa sama, mana-mana perlumbaan berkaitan drag dan motocross yang tidak mendapat kelulusan daripada KBS akan diiktiraf sebagai lumba haram.

"Dengan pelaksanaan garis panduan ini, MAM sentiasa peka dan meletakkan garis panduan ini keutamaan bagi setiap penganjuran perlumbaan terutamanya drag dan motocross.

“Tumpuan kepada keselamatan dan profesionalisme akan memupuk komuniti sukan permotoran yang lebih mampan dan inklusif yang boleh berkembang maju untuk tahun-tahun akan datang,” katanya.

-- BERNAMA


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan