SUKAN > BERITA

Pan Gon Tak Profesional - Hamidin

29/08/2024 10:29 PM

PETALING JAYA, 29 Ogos (Bernama) -- Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) Datuk Hamidin Mohd Amin mendakwa bekas ketua jurulatih pasukan bola sepak negara Kim Pan Gon bersikap tidak jujur berhubung peletakan jawatannya bulan lepas.

Hamidin berkata beberapa hari sebelum pemergian Pan Gon, jurulatih dari Korea Selatan itu sering mendesak untuk meninggalkan pasukan atas alasan masalah keluarga.

Bagaimanapun, beliau berkata tanpa pengetahuannya pengendali berusia 55 tahun itu telah berbincang dan bersetuju untuk menyertai kelab Korea Selatan Ulsan HD FC.

“Apa yang mengecewakan saya, dia (Pan Gon) buat sidang media kata ada beberapa perkara (antaranya) tak dapat pelepasan pemain yang saya rasa dia ambil kesempatan untuk pergi. Akhirnya saya dapat satu panggilan telefon mengatakan dia sudah berurusan dengan Ulsan HD sebelum itu, jadi ini kisahnya, di sini dia tak profesional.

“Sedihnya FAM menjadi mangsa di sini, kerana dapat tawaran tinggi dia tinggalkan dan beri alasan tak betul. Di sini FAM tak boleh dipersalahkan, kita dah menjaga dia sebaiknya,” kata Hamidin pada sidang media di Wisma FAM, Kelana Jaya di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Hamidin berkata FAM tidak mengambil sebarang tindakan undang-undang terhadap Pan Gon antara lain kerana mengenang jasanya kepada pasukan negara. 

“Saya pun kenang jasa dia, jadi FAM pun berlembut hati, kalau ikut dari segi profesional, kita boleh minta pampasan untuk satu setengah tahun…hanya kekecewaan saya dia tak nyatakan kebenaran, dia patut lebih terbuka,” kata Hamidin.

Bulan lepas, Pan Gon meletakkan jawatan atas sebab peribadi selepas dua tahun empat bulan membimbing pasukan negara.

Kira-kira dua minggu kemudian, Pan Gon dilantik sebagai ketua jurulatih Ulsan HD.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan