SUKAN > BERITA

Sabah Layak Ke Saingan Peringkat Kumpulan AWCL

31/08/2024 11:34 PM

KOTA KINABALU, 31 Ogos (Bernama) -- Sabah FA layak ke saingan peringkat kumpulan Liga Juara-Juara Wanita AFC (AWCL) apabila muncul juara Kumpulan C pada saingan peringkat awal kejohanan itu dengan mengutip empat mata daripada tiga perlawanan.

Sabah FA mengutip tiga mata penting malam ini apabila menewaskan PFC Nasaf dengan jaringan 2-1 di Stadium Likas di sini manakala satu lagi mata diraih setelah seri tanpa jaringan dengan APF FC pada Khamis lepas.

Pada perlawanan malam ini, seawal babak pertama pasukan tuan rumah kendalian ketua jurulatih Justin Ganai mempunyai beberapa peluang melakukan percubaan ke pintu gol lawan namun gagal dimanfaatkan bahagian serangan Sabah FA.

PFC Nasaf kelab daripada Uzbekistan kendalian Jonimqulova Maftuna turut melakukan beberapa percubaan berbahaya namun gagal membolosi penjaga gol Sabah FA Nurul Azurin Mazlan yang bertindak cemerlang.

Pada minit ke-31 penyerang Sabah FA Win Theimgi Tun yang juga pemain kebangsaan Myanmar mencipta jaringan menerusi sepakan kencang di luar kotak penalti yang berjaya menewaskan penjaga gol PFC Nasaf Jonimqulova Maftuna untuk menjadikan kedudukan 1-0.

Pada minit ke-44 Sabah FA dihadiahkan sepakan penalti oleh pengadil Tian Jin apabila Henrietta Justine dikasari penjaga gol lawan.

Jonimqulova berjaya menepis sepakan penalti diambil Eri Narita, bagaimanapun Win pantas melakukan tindakan susulan menyepak kencang bola ke jaring menjadikan kedudukan 2-0 buat Sabah FA.

Bermula babak kedua, permainan semakin rancak dengan PFC Nasaf melakukan beberapa serangan namun masih gagal menghasilkan gol.

Pada minit ke-82 PFC Nasaf berjaya mendapatkan gol hasil tandukan pemain pertahanannya Albine Emma Nogonja menjadikan kedudukan 2-1 dan keputusan kekal sehingga tamat permainan.

Sabah FC muncul juara Kumpulan C dengan empat mata mengatasi PFC Nasaf yang meraih tiga mata, manakala APF FC dari Nepal di tangga terakhir dengan satu mata.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan