SUKAN > BERITA

Jordan Atasi Palestin Di Cheras, Kutip Tiga Mata Pertama Kempen Kelayakan Piala Dunia 2026

11/09/2024 12:28 AM

KUALA LUMPUR, 10 Sept (Bernama) -- Finalis Piala Asia 2023, Jordan mencatat kemenangan sulung dalam kempen pusingan ketiga kelayakan Piala Dunia 2026 selepas menewaskan Palestin 3-1 pada aksi Kumpulan B di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur, Cheras di sini malam ini.

Penyerang Yazan Al-Naimat muncul wira skuad The Chivalrous Ones itu selepas meledak dua gol masing-masing pada separuh masa pertama dan kedua sementara gol tunggal Palestin dijaringkan penyerang Wessam Abouli ketika permainan menghampiri waktu rehat.

Jaringan pemain tengah Selangor FC Noor Al-Deen Al Rawabdeh di pertengahan babak kedua melengkapkan kemenangan Jordan yang dibimbing Jamal Sellami.

Palestin di ranking ke-96 dunia, mengalami kekalahan pertama selepas memulakan saingan kelayakan dengan cemerlang apabila mencuri satu mata ketika mengikat Korea Selatan 0-0 di Seoul minggu lepas.

Terdahulu, pada perlawanan malam ini gerakan solo Al-Naimat membuahkan hasil yang disudahkan dengan rembatan kaki kanan menerjah kanan gawang pada minit kelima untuk gol pertama Jordan.

Palestin menyamakan kedudukan empat minit sebelum separuh masa pertama apabila hantaran lintang dari sebelah kiri Camilio Saldana disempurnakan Abouli yang melepaskan tandukan padu.

Bersambung babak kedua, Jordan tidak menunggu lama untuk kembali mendahului perlawanan apabila Al-Naimat menyudahkan peluang terhidang dengan rembatan kaki kanan selepas menerima umpanan Mahmoud Al-Mardi pada minit ke-50.

Selepas beberapa siri serangan yang tidak berhasil, Jordan akhirnya meledak gol ketiga apabila umpanan cantik Al-Mardi ke dalam kotak penalti disudahkan dengan baik Al Rawabdeh pada minit ke-72 untuk mengesahkan kemenangan pertama pasukan yang seri 1-1 dengan Kuwait di Amman, minggu lepas.

Jordan selepas ini akan menerima kedatangan Korea Selatan di Amman manakala Palestin kendalian Makram Daboub dijadual berkunjung ke Iraq untuk menentang tuan rumah, bulan depan.

Sebagai rekod, Palestin memilih Malaysia sebagai gelanggang neutral untuk menghadapi kempen kelayakan selepas negara itu terlibat dalam konflik peperangan akibat kekejaman tentera Israel.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan