SUKAN > BERITA

Enam Pasukan Baharu Harungi Cabaran Liga Hoki Dalam Dewan

12/09/2024 03:03 PM

KUALA LUMPUR, 12 Sept (Bernama) -- Enam pasukan, masing-masing tiga bagi kategori lelaki dan wanita bakal membuat penampilan sulung pada edisi ketiga Liga Hoki Dalam Dewan Malaysia (MIHL) yang akan berlangsung di Sports Arena IOI City Mall Putrajaya dari 14 hingga 21 Sept.

Bagi kategori lelaki, pendatang baharu Tenaga Nasional Berhad, MBPJ Black Widow dan Malaysia University-Terengganu Hockey Team (MU-THT) bersedia untuk memberi cabaran kepada DBKL HT yang berazam mempertahankan kejuaraan.

Pasukan lain yang turut bersaing adalah ATM, Maybank, Stallion-KJLJD dan Perlis Mighty Lion.

Dalam kategori wanita pula, Malaysia University, Politeknik dan Wipers-KLHA akan beraksi buat pertama kali menentang juara bertahan DBKL HT, MOHC, BNHC SMZN, CS Mustang HT and Mutiara-PSHA.

Pengerusi Jawatankuasa Hoki Dalam Dewan Konfederasi Hoki Malaysia (MHC) Shurizan Mansor berkata ini adalah kali pertama kejohanan itu diadakan di pusat beli-belah yang bertujuan untuk memberi peluang kepada peminat membeli-belah dan orang ramai menonton perlawanan hoki dalam dewan bagi menyuntik minat mereka terhadap permainan tersebut.

“Menjadi aspirasi kami untuk melahirkan lebih ramai pemain hoki dalam dewan yang akan diserap ke dalam program pembangunan dan seterusnya mewakili pasukan kebangsaan. Pasukan negara kini sedang berlatih untuk menghadapi Piala Dunia 2025.

“Kami berharap kejohanan edisi kali ini akan membantu memberikan pengalaman berharga kepada semua pegawai teknikal dan pengadil. Pengalaman dan pengetahuan mereka tentang peraturan dan undang-undang permainan adalah penting jika kita ingin membangunkan sukan hoki dalam dewan,” katanya.

Shurizan, yang juga Naib Presiden MHC berkata TV Okey Radio Television Malaysia (RTM) akan menyiarkan secara langsung 20 perlawanan MIHL, termasuk aksi separuh akhir dan akhir.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan