SUKAN > BERITA

Meraikan Sukan: Rakyat Malaysia Bersatu Untuk Hari Sukan Negara Di China Dan Indonesia

12/10/2024 03:52 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 12 Okt (Bernama) -- Dalam usaha menggalakkan gaya hidup aktif dan sihat, perwakilan diplomatik Malaysia di China dan Indonesia telah menganjurkan acara Hari Sukan Negara (HSN) di lokasi masing-masing.

Walaupun berjauhan dari tanah air, para peserta menyambut baik peluang untuk meraikan HSN yang disambut setiap tahun pada Sabtu minggu kedua Oktober sejak diperkenalkan pada 2015.

HSN bertujuan untuk memupuk budaya bersukan dan meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara sukan yang terkemuka.

Di Guangzhou, China, kira-kira 150 rakyat Malaysia termasuk pelajar dan ekspatriat mengambil bahagian dalam Karnival Badminton HSN yang dianjurkan oleh Konsulat Jeneral Malaysia.

Karnival itu menampilkan pertandingan dalam lima kategori: Perseorangan Lelaki, Perseorangan Wanita, Beregu Campuran, Beregu Lelaki dan Beregu Wanita, serta sesi pembelajaran badminton untuk kanak-kanak.

Konsul Jeneral Suraya Pauzi memberitahu Bernama bahawa acara tahun ini dianjurkan dalam skala yang lebih besar bertepatan dengan ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik Malaysia-China.

“Kami menjemput wakil daripada kerajaan tempatan untuk turut serta dalam acara sukan ini bagi mengeratkan lagi hubungan antara rakyat Malaysia dan China,” katanya, sambil menambah bahawa pelbagai syarikat Malaysia di Guangzhou menyumbang hadiah untuk peserta.

Suraya turut mengaitkan sokongan baik untuk HSN tahun ini dengan pencapaian Malaysia baru-baru ini di Sukan Olimpik 2024, di mana negara berjaya meraih dua pingat, sekali gus mencetuskan 'demam badminton'.

Sementara itu, di dewan serbaguna Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta Selatan, aktiviti seperti Zumba, badminton dan pingpong telah diadakan bagi memupuk perpaduan dan kemesraan yang kukuh dalam kalangan peserta.

Acara itu diketuai oleh Duta Besar Malaysia ke Indonesia Datuk Syed Md Hasrin Tengku Hussin bersama kakitangan tetap dan kakitangan tempatan kedutaan serta Perwakilan Tetap Malaysia ke ASEAN.

Sambutan itu menunjukkan komitmen Malaysia dalam mempromosikan kesihatan dan sukan di seluruh dunia, sambil membina hubungan diplomatik dan budaya yang lebih kukuh melalui aktiviti bersama.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan