NOTA KAMPUS

SANGKUTAN INDUSTRI DALAM KALANGAN PENSYARAH PACU KECEMERLANGAN PELAJAR

01/11/2022 09:39 AM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.
Oleh :
Profesor Dr. Noridah Mohamad

Program sangkutan industri dalam kalangan pensyarah institut pengajian tinggi (IPT) dikenal pasti sebagai satu kaedah pembangunan profesional yang berkesan terutama dalam bidang kejuruteraan, teknikal dan vokasional (TVET). Cara ini membolehkan pensyarah melalui latihan praktikal sebenar di lapangan, dan secara tidak langsung dapat meningkatkan pengetahuan mereka khususnya dalam aspek cara kerja dan teknologi terkini yang diguna pakai dalam industri. Menerusi penulisan artikel ini penulis akan memfokuskan kepada sangkutan industri dalam kalangan pensyarah IPT dalam bidang kejuruteraan awam serta perkongsian pengalaman ketika mengikuti sangkutan industri.

Penambahbaikan dalam kalangan pensyarah, seiring keperluan industri

Tugas seorang pensyarah bukan sekadar menyampaikan kuliah sebaliknya mereka perlu sentiasa melakukan penambahbaikan kursus dan silibus yang melibatkan pembangunan, penyemakan dan penilaian semula kursus serta modul yang ditawarkan dalam sesuatu program pengajian. Ini kerana dalam bidang kejuruteraan dan juga bidang-bidang lain, teknologi yang digunakan sentiasa berubah mengikut perkembangan dan permintaan industri. Oleh itu, pensyarah perlu sentiasa mencari peluang untuk memperkasakan diri dari segi pengetahuan, selari dengan keperluan industri.

Sebagai IPT yang melahirkan graduan jurutera, setiap pensyarahnya perlu melengkapkan diri dengan pengetahuan terkini dari segi teori, amali, cara kerja dan juga aplikasi teknologi bagi melahirkan graduan yang memenuhi kehendak industri. Memandangkan cara kerja dan aplikasi teknologi dalam industri sentiasa berubah dari semasa ke semasa, maka IPT sebagai penyedia modal insan perlu berkerjasama rapat dengan pemain industri agar setiap individu yang dilatih memenuhi keperluan semasa industri.

Semasa menjalani sangkutan industri, setiap pensyarah perlu mengambil masa setahun berada dalam industri sama ada sektor awam atau swasta bertujuan memperolehi ilmu pengetahuan dan kemahiran praktikal.

Kebaikan sangkutan industri

Berikut antara kebaikan sangkutan industri yang boleh diperolehi oleh IPT, pensyarah dan pelajar atau graduan:

  1. Memberi pengalaman kerja lapangan kepada pensyarah dan boleh dikongsikan dengan pelajar tentang pengalaman, cara kerja dan teknologi terkini dalam industri pembinaan, seterusnya meningkatkan kualiti penyampaian kuliah dalam program-program yang ditawarkan.
  2. Dapat mengenalpasti cara kerja termasuk penggunaan software dalam pengurusan pembinaan, penyebaran informasi secara digital dan juga aspek kesihatan dan keselamatan pekerja di tapak pembinaan.
  3. Dapat mengenal pasti teknologi terkini seperti penggunaan IBS dalam industri pembinaan dan penggunaan Microsoft Project dan Critical Path Method dalam pengurusan pembinaan. Dengan pengetahuan mengenai teknologi terkini yang diaplikasikan dalam industri, pelajar boleh menyiapkan diri mereka dengan kursus-kursus yang mempunyai nilai tambah dalam bidang-bidang tertentu, sebagai persediaan memulakan kerja selepas tamat pengajian.
  4. Berupaya menaikkan peratus graduate employability dalam kalangan graduan.
  5. Pensyarah juga boleh memberi input dan berbincang dengan kumpulan penyelidik di IPT bagi menjalankan kajian dalam bidang-bidang tertentu. Contohnya, pensyarah boleh mengemukakan tajuk kajian bagi menyelesaikan masalah kekurangan peratus penggunaan IBS dalam projek-projek swasta di negara ini. Daripada pemerhatian penulis, pemain industri masih tidak didedahkan dengan pengetahuan yang mencukupi mengenai asas reka bentuk dan pemasangan IBS di tapak bina. Oleh itu, sebarang hasil kajian mengenai IBS boleh didokumenkan untuk dikongsi bersama pemain industri.
  6. Pensyarah boleh mengenal pasti penambahbaikan yang perlu dilakukan dalam proses semakan modul dengan memasukkan topik-topik berkaitan teknologi terkini dalam industri pembinaan ke dalam modul sedia ada dan juga membangunkan modul baharu yang bersesuaian dengan keperluan semasa dalam industri pembinaan.
  7. Pensyarah juga dapat menimba pengetahuan dan kemahiran yang sangat berharga khususnya untuk kerja-kerja konsultasi yang dilakukan secara berpasukan dengan jurutera dan pemain industri.
  8. Meningkatkan networking antara fakulti, universiti dan industri. Universiti dan industri boleh berkolaborasi dari segi penyelidikan dalam bidang-bidang tertentu. Sementara itu, pakar-pakar berpengalaman luas dalam industri juga boleh dijemput untuk berkongsi pengalaman mereka dengan pensyarah dan pelajar. Selain itu, mereka juga boleh dilibatkan dalam memberi idea dan pandangan dalam penambahbaikan program yang ditawarkan. Pensyarah pula melalui sangkutan industri dapat berkongsi pengetahuan dan kepakaran mereka dengan jurutera dan pekerja lain di lapangan.

Justeru itu, kecekalan dan kesungguhan pensyarah dalam memperbaiki pencapaian diri dan kualiti penyampaian kuliah mereka adalah kunci kepada kecemerlangan graduan. Selain itu, kerjasama yang baik antara IPT dan industri menjamin pembangunan kurikulum, penilaian pelajar yang berterusan, dan persediaan graduan untuk menempuh alam pekerjaan. Penguasaan pensyarah terhadap teknologi terkini dan amalan baik dalam industri perlu diberikan perhatian agar pengisian pembelajaran dan pengajaran dapat diperkukuhkan.

Namun, walaupun diketahui kepentingan dan kebaikan program sangkutan insdutri ini, hanya peratusan kecil pensyarah yang bersedia mengikutinya. Pihak IPT tidak mewajibkan sangkutan industri kepada pensyarah sebagaimana pelajar diwajibkan mengikuti latihan industri. Sebaliknya, IPT hanya menggalakkan pensyarah mengikuti program berkenaan bagi mendapatkan kelayakan Jurutera Profesional. Pada pendapat penulis, melihat kepada kebaikan dan apa yang dapat diperolehi daripada proses ini, IPT boleh mewajibkan sangkutan industri ini kepada semua pensyarah mengikut giliran, terutama dalam bidang kejuruteraan dan TVET yang lain.

-- BERNAMA

Profesor Dr. Noridah Mohamad merupakan Fakulti Kejuruteraan Awam dan Alam Bina Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)