TINTA MINDA

TEKANAN DARAH TINGGI BERPUNCA DARIPADA HORMON ALDOSTERON BOLEH DIRAWAT SEPENUHNYA TETAPI GAGAL DIDIAGNOS

16/08/2023 09:54 AM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.
Oleh :
Prof. Madya Dr. Elena Aisha Azizan

Tekanan darah tinggi atau hipertensi, menyumbang secara global 10 juta kematian pramatang (yang boleh dicegah) setiap tahun kerana mengakibatkan penyakit jantung dan strok. Keadaan ini boleh dielakkan dan dicegah sekiranya tekanan darah tinggi dikesan dan mendapat rawatan awal. Dianggarkan 50 peratus orang dewasa dengan hipertensi tidak menyedarinya kerana tidak merasai apa-apa simptom.

Penuaan dan gaya hidup tidak sihat, antara faktor yang boleh meningkatkan risiko penyakit 'pembunuh senyap' ini. Punca satu daripada 20 orang pesakit yang menghidap hipertensi ialah tumor benigna yang kecil (sebesar kuku jari) di dalam kelenjar adrenal yang terletak di atas buah pinggang. Tumor ini menghasilkan hormon aldosteron yang meningkatkan kandungan garam di dalam badan yang boleh mengakibatkan tekanan darah tinggi.

Penemuan sejak 70 tahun lepas

Sejak penemuan hormon aldosteron 70 tahun lepas, dan pelaporan pesakit pertama yang dijumpai menghidapi aldosteronisme primer pada tahun 1954, persoalan yang sentiasa berlegar ialah mengapa hanya satu pertiga daripada pesakit penyakit ini sembuh sepenuhnya selepas melakukan pembedahan mengeluarkan tumor punca hormon aldosteron yang berlebihan, walaupun majoriti mencapai kandungan hormon aldosteron yang normal?

Satu kajian penyelidikan merentas tiga benua cuba menjawab persoalan ini menerusi penemuan sejenis varian aldosteronisme primer yang boleh dirawat sepenuhnya. Varian ini menyebabkan rembesan hormon aldosteron berlebihan tetapi secara terputus-putus. Pesakit indeks dikesan secara kebetulan, apabila doktor melihat turun naik tahap hormonnya semasa menyertai kajian klinikal di Queen Mary University of London, diketuai Prof Morris J Brown untuk hipertensi yang sukar dirawat. Gabungan kerjasama dengan penyelidik di Munich, Paris dan Michigan menjumpai enam pesakit yang mempunyai varian yang sama.

Varian dilaporkan memberi kesan kepada protein yang dipanggil cell-adhesion-molecule-1 (CADM1). Fungsi asalnya adalah untuk mendekatkan sel-sel supaya mereka boleh bercakap antara satu sama lain melalui celah-celah antara sel membran. Pasukan di Queen Mary University of London dengan kerjasama saintis di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Kindai Universiti (Jepun), dan University of Pittsburgh School of Medicine (USA), berjaya menghuraikan hubungan antara CADM1 dan komunikasi yang berlaku antara sel-sel kelenjar adrenal. Protein varian dijumpai mempunyai struktur yang berbeza yang menjarakkan sel-sel, menyebabkan mereka tidak dapat menerima isyarat daripada jiran mereka bahawa sudah tiba masanya untuk berhenti membuat hormon.

Saintis koresponden Malaysia, Prof. Madya Dr Elena Aisha Azizan daripada Fakulti Perubatan UKM menyatakan apabila varian CADM1 dimasukkan ke dalam sel adrenal, mereka berhenti berkomunikasi antara satu sama lain, boleh memberi impak penyelarasan jam biologikal di dalam kelenjar adrenal. Sel yang mempunyai protein varian mempunyai jam biologikal sel terputar, iaitu gen yang diekspresi pada waktu malam menjadi aktif pada waktu siang, dan sebaliknya. Ini mungkin menjelaskan mengapa pesakit dengan varian baharu ini sukar dijumpai melainkan mereka melakukan ujian darah pada masa yang berbeza dalam sehari.

Kebiasaannya, pesakit aldosteronisme primer mengalami kerosakan struktur jantung dan arteri yang menghalang tekanan darah tinggi sembuh apabila pembedahan membuang tumor yang merembeskan aldosteron dilakukan. Pesakit hipertensi yang mempunyi varian baharu ini merembes aldosteron berlebihan hanya pada masa tertentu. Pada puncak aktifnya, paras aldosteron cukup tinggi untuk menyebabkan lebihan kandungan garam di dalam badan dan hipertensi yang teruk, tetapi mungkin kerana rembesan aldosterone berlebihan adalah terputus-putus, tidak terjadi kerosakan jangka panjang kepada jantung dan arteri. Oleh yang demikian, tekanan darah pesakit-pesakit ini kembali seperti biasa apabila pembedahan membuang tumor di kelenjar adrenal yang merembes hormone aldosterone berlebihan dilakukan.

Kebanyakan yang menghidap hipertensi tidak diketahui puncanya dan mereka perlu mendapatkan rawatan ubat hipertensi sepanjang hayat. Tetapi bagi pesakit hipertensi yang disebabkan oleh paras aldosteron yang berlebihan, tekanan darah tinggi mereka sukar dikawalkan menggunakan rawatan ubat hipertensi. Mereka mempunyai risiko lebih tinggi untuk serangan jantung dan strok.

Prof. Morris Brown menyatakan pada masa ini aldosteron tidak diukur secara rutin sebagai punca hipertensi. Oleh itu, ia dianggarkan hanya kurang satu peratus orang yang menghidap penyakit aldosteronisme primer didiagnos. Mereka yang tidak mengetahui punca hipertensi adalah aldosterone berlebihan hilang peluang untuk merawat penyakit itu secara spesifik. Sama ada melalui pembedahan membuang tumor yang merembeskan aldosterone, atau pengambilan ubat yang dapat membantut impak aldosterone di dalam badan. Walaupun perlu diambil untuk tempoh lama, ia sekurang-kurangnya dapat membantu mengurangkan bilangan ubat hipertensi yang perlu diambil untuk mengawal tekanan darah secara baik.

Dua kumpulan pesakit hipertensif yang besar kemungkinan menghidapi penyakit aldosteronisme primer ialah pesakit yang mengalami hipertensi pada usia yang agak muda, iaitu lingkungan 20-an atau 30-an, dan pesakit hipertensif dalam lingkungan 50-an atau 60-an, yang mengambil pelbagai ubat hipertensi (>3) namun masih tidak berjaya mengawal tekanan darah mereka. Kumpulan ini patut menyukat kandungan hormon aldosterone mereka untuk didiagnosis dan dirawat secepat mungkin sebelum kerosakan struktur jantung dan arteri berlaku.

Kertas penyelidikan terbitan Nature Genetics " Somatic Mutations of CADM1 in Aldosterone-producing Adenomas and Gap Junction-dependent Regulation of Aldosterone Production" boleh diakses di https://doi.org/10.1038/s41588-023-01403-0.

--BERNAMA

Prof. Madya Dr. Elena Aisha Azizan ialah pensyarah perubatan di Fakulti Perubatan UKM dan Hospital Canselor Tuanku Muhriz

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)