WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Rakyat Malaysia Di Thailand Bersatu Sambut Hari Kebangsaan Dengan Penuh Bangga Dan Semangat Patriotisme

31/08/2024 06:39 PM

BANGKOK, 31 Ogos (Bernama) -- Semangat patriotisme yang tinggi melangkaui sempadan terserlah apabila rakyat Malaysia yang menetap di Thailand berkumpul untuk meraikan warisan budaya mereka dengan penuh meriah, mencerminkan semangat cinta kepada negara yang tidak goyah dan kekitaan yang kuat, pada Hari Kebangsaan.

Mengenakan busana tradisional, mereka berhimpun untuk menyanyikan lagu kebangsaan “Negaraku,” memperingati Hari Kebangsaan ke-67 dengan gabungan acara tradisional dan moden yang menyerlahkan kebanggaan terhadap warisan budaya Malaysia.

S. Nagalingam, 68, yang mengenakan kurta tradisional India berkongsi bahawa beliau sentiasa menantikan sambutan Hari Kebangsaan setiap tahun kerana ia memberi peluang untuk bertemu sesama rakyat Malaysia di sini.

"Bagi saya, ia adalah hari yang penting untuk semua rakyat Malaysia menyambut Hari Kebangsaan walaupun jauh dari tanah air dan menyanyikan Negaraku dengan bangga. Ia adalah pengalaman yang unik, penuh makna dan menyentuh hati," katanya kepada Bernama pada Sabtu.

Seorang lagi rakyat Malaysia, Dr. Hwee Khim Boo, 62, yang telah bekerja di Thailand selama 30 tahun, menekankan kepentingan hari ini sebagai masa untuk rakyat Malaysia bersatu serta meraikan kekayaan warisan dan budaya negara.

"Tidak kira dari mana asal usul kita di Malaysia atau apa kaum kita... selagi kita rakyat Malaysia, ini adalah cara kita untuk berkumpul dan meraikan Hari Kebangsaan. Ia membantu kita merasakan hubungan dengan akar umbi dan komuniti kita," katanya.

Sekitar 200 rakyat Malaysia di Bangkok berkumpul hari ini di Dewan Dewan Perniagaan India-Thai (ITCC) untuk meraikan Hari Kebangsaan Malaysia, satu acara yang dianjurkan oleh Kedutaan Malaysia. Mereka menikmati pelbagai juadah Malaysia, termasuk nasi lemak, roti canai, dan teh tarik, yang membuatkan mereka rasa seperti berada di tanah air sendiri dalam sambutan itu.

Duta Besar Malaysia ke Thailand, Datuk Jojie Samuel, dalam ucapannya menekankan pengalaman unik dan bermakna menyambut Hari Kebangsaan di luar negara.

"Saya juga berharap rakyat Malaysia di Thailand dapat memupuk semangat kemerdekaan dalam diri masing-masing, memastikan bahawa rasa kebebasan dan cinta terhadap tanah air terus berkembang, menjadikan hari ini sebagai persediaan untuk masa depan Malaysia yang lebih makmur," katanya.

Suasana sambutan turut disemarakkan dengan persembahan lagu-lagu patriotik "Setia" dan "Jalur Gemilang" oleh ahli-ahli Persatuan Wanita Kementerian Luar (Perwakilan).

Selain itu, Pesanan Hari Kebangsaan akan dipaparkan pada skrin gergasi di CentralWorld, pusat beli-belah terbesar di Thailand, dari pukul 7 pagi hingga 12 tengah malam, sebanyak tiga kali setiap jam.

Jalur Gemilang juga akan dipaparkan pada skrin gergasi di Siam Paragon dan di puncak Menara Baiyoke II, sebuah bangunan ikonik di Bangkok.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan