WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Kedutaan Malaysia Di Jakarta Anjur Sambutan Hari Kebangsaan Ke-67

31/08/2024 08:24 PM

JAKARTA, 31 Ogos (Bernama) -- Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta menganjurkan sambutan Hari Kebangsaan ke-67 pada Sabtu, dengan kehadiran lebih 300 tetamu termasuk pegawai, kakitangan kedutaan, Wakil Tetap Malaysia ke ASEAN, ekspatriat, dan pelajar.

Acara bermula sekitar pukul 8 pagi waktu tempatan dengan upacara menaikkan bendera Jalur Gemilang yang dikendalikan oleh dua anggota Tentera Darat, diikuti dengan nyanyian lagu kebangsaan “Negaraku” dan bacaan doa yang dipimpin oleh Setiausaha Pertama (Hal Ehwal Agama) Mohd Shamsuri Ghazali.

Dalam ucapannya, Duta Besar Datuk Syed Md Hasrin Tengku Hussin menekankan kepentingan kemerdekaan dan keamanan, sambil menggesa hadirin untuk menghargai pengorbanan para pejuang negara, khususnya mereka yang terkorban dalam mempertahankan kedaulatan Malaysia.

Wakil Tetap Malaysia ke ASEAN, Datin Sarah Al Bakri Devadason, turut hadir dalam majlis itu yang disusuli dengan jamuan yang menyajikan hidangan tradisional Malaysia seperti nasi lemak ayam berempah, serta kek dan teh tarik.

Hiburan yang disajikan termasuk persembahan lagu dan tarian “Saya Anak Malaysia” oleh anak-anak kakitangan kedutaan dan deklamasi puisi “Erti Kemerdekaan”, yang merenung perjalanan Malaysia menuju kemerdekaan dan hala tuju masa depan.

Acara ini menyerlahkan peranan kedutaan dalam mengukuhkan hubungan antara rakyat Malaysia di luar negara dengan tanah air, serta mempertingkatkan hubungan dua hala dengan Indonesia.

Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia (PKPMI), Abdullah Ali Albaqir, menyatakan rasa terima kasihnya: "Saya sangat gembira dapat menyambut Hari Kebangsaan bersama rakan-rakan dan diaspora di sini. Walaupun berada di luar negara, kami masih boleh turut serta dalam sambutan ini.”

Ekspatriat Malaysia, Azwan Omar, turut berkongsi perasaannya: "Ia sangat mengharukan dapat berkumpul di sini walaupun tidak dapat menghadiri acara di Putrajaya. Ini membuatkan saya berasa lebih dekat dengan tanah air, walaupun jauh."

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan