WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Pasaran Beras Global India Bergantung Pada Hasil Tuai Oktober  

14/09/2024 11:27 AM

Oleh Vijian Paramasivam

PHNOM PENH, 14 Sept (Bernama) -- Keputusan India untuk menarik balik larangan eksport beras putih bukan basmati bergantung kepada musim tuaian padi baharu pada Oktober. Sebarang anjakan dasar dijangka memberi kesan ketara kepada bekalan dan harga global.   

Pengeksport beras terbesar dunia itu melarang penjualan beras putih bukan basmati di pasaran antarabangsa pada Julai 2023 untuk memastikan bekalan yang mencukupi di dalam negara dan harga kekal stabil.

Pihak berkuasa juga menyekat eksport beras pecah pada akhir September. 

Sesetengah pemerhati industri menjangkakan hasil tuaian yang memberangsangkan berikutan kembalinya La Nina tahun ini dengan taburan hujan yang mencukupi yang boleh menggembirakan komuniti petani. Tetapi cuaca yang tidak menentu dengan hujan yang berpanjangan boleh merosakkan tanaman dan merosakkan tuaian mereka dalam beberapa minggu akan datang.

"Pelobi dan birokrat mencadangkan kepada kerajaan untuk memansuhkan sebarang larangan atau sekatan ke atas eksport beras pada musim baharu akan datang. Terdapat stok yang mencukupi untuk memberi makan kepada rakyat dan dana diperlukan untuk mendapatkan beras di pasaran terbuka dan ruang tambahan diperlukan untuk menyimpannya.

"(India) mungkin tidak menarik balik larangan itu serta-merta kerana sebarang kenaikan harga akan memberi kesan kepada penduduk tempatan dan menimbulkan inflasi. Ia hanya boleh melakukannya selepas kajian yang teliti dan ia jelas tentang hala tuju tanaman," kata Jatin Mahajan, pengurus perdagangan di Adani Wilmar, sebuah konglomerat makanan dan minuman multinasional India yang berpangkalan di Ahmedabad, kepada Bernama dalam temu bual telefon.

Petani India menghasilkan kira-kira 40 peratus daripada bekalan beras dunia dan dihantar ke kira-kira 150 negara. 

Kerajaan juga mengenakan cukai eksport 20 peratus ke atas beras parboiled pada 2023 bimbang fenomena cuaca El Nino akan memberi kesan kepada pengeluaran beras yang mengganggu industri beras global kerana penganalisis mendakwa tindakan ini akan mewujudkan kekurangan dan seterusnya membawa kepada kenaikan harga. 

Walau bagaimanapun, tiada sekatan ke atas bijirin basmati terkenalnya dan varieti padi lain. Walaupun larangan eksport, India terus menjual bijirin melalui dasar kerajaan kepada kerajaan dan kepada negara berdasarkan keperluan keselamatan makanan. 

Malaysia merupakan satu daripada penerima manfaat perjanjian mesra dengan India untuk memperoleh 200,000 tan metrik beras putih bukan basmati pada Ogos tahun ini. 

Menurut pengimport beras tunggal Malaysia, Bernas, negara menggunakan kira-kira 2.5 juta tan metrik beras setahun dan menghasilkan 1.13 juta tan metrik. Untuk mengisi kekurangan 750,000 tan metrik atau 30 peratus, beras diimport terutamanya dari India, Pakistan, Thailand dan Vietnam. 

Dalam beberapa minggu akan datang ketika musim menuai semakin hampir, pemerhati industri padi memantau dengan teliti hala tuju yang akan diambil New Delhi untuk menangani larangan eksport di tengah-tengah tekanan yang semakin meningkat di dalam dan di luar. 

Bekas Saintis Utama dan Ketua Program Institut Penyelidikan Padi Antarabangsa (IRRI) yang berpangkalan di Filipina, Samarendu Mohanty berkata larangan India tidak memberi kesan kepada kuantiti eksportnya dan larangan itu berkemungkinan kekal tahun ini.

"India tidak mungkin menarik balik larangan itu (tidak lama lagi). Adalah baik jika India kembali ke pasaran (global), saya meramalkan harga akan turun sebanyak 15 hingga 20 peratus dan walaupun India tidak kembali, harga akan turun. 

"Secara keseluruhan, di pasaran bijirin, beras, gandum, jagung, terdapat lebihan bekalan. Dalam tempoh dua tahun akan datang, kita akan melalui tempoh lebihan bekalan dan harga yang rendah.

"(Akhirnya) India terpaksa menjual berasnya. Ia mempunyai stok kira-kira 45 juta tan metrik dan dalam tempoh tiga minggu akan datang tanaman baharu akan masuk, jadi akan ada lebihan yang besar dan penyimpanan akan menjadi masalah besar," kata Samarendu, yang kini naib presiden The Rice Trader, kepada Bernama di luar "Forum Beras Kemboja" yang diadakan di Phnom Penh minggu ini.

Beliau melahirkan keyakinan bahawa India masih akan mengeksport 18 juta tan metrik beras pada 2024.

Pengeluaran beras India diramalkan mencecah rekod 135.5 juta hingga 138 juta tan metrik pada tahun tanaman 2024-25 (Julai-Jun), kerana La Nina dijangka meningkat menjelang Ogos-September, menurut S&P Global Commodity Insights. 

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan