TINTA MINDA

KEJADIAN CUACA EKSTREM DUNIA SUATU AMARAN UNTUK MALAYSIA?

30/08/2021 08:29 AM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.

Oleh : Jamari Mohtar dan Amanda Yeo

Kejadian banjir buruk baru-baru ini yang berlaku pada masa sama di beberapa bahagian dunia antaranya China, India, Nigeria, Belgium, Austria, Itali, dan lain-lain hingga ke kebakaran hutan, juga berlaku pada masa sama di Turki, Greece, Itali dan Amerika Syarikat, adalah satu petanda bahaya.

Mungkin pengabaian atau berpura-pura mengambil berat bertahun-tahun lamanya terhadap isu-isu perubahan iklim kini telah memanifestasikan impak negatif dan berbahaya kepada penduduk dunia dan alam sekitar?

Perubahan iklim

Kekerapan meningkatnya kejadian cuaca ekstrem ini adalah kesan kumulatif daripada aktiviti berdekad lamanya apabila individu atau syarikat-syarikat besar terus membakar sejumlah besar bahan bakar fosil dan menebang pokok yang menyebabkan pengeluaran gas rumah hijau (GHG) yang berlebihan ke atmosfera, lantas membawa kepada kenaikan suhu purata global, kini sekitar 1.2 darjah Selsius di atas purata pra-perindustrian.

Kegiatan yang memudaratkan alam sekitar telah menyebabkan wabak penyakit apabila habitat dan ekosistem virus haiwan musnah, menghasilkan mutasi virus untuk menyesuaikan diri dengan habitat manusia, sehingga menyebabkan penularan virus daripada haiwan kepada manusia.

Laporan Panel Antara Kerajaan mengenai Perubahan Iklim (IPCC) terbaru menunjukkan perubahan iklim akan meningkat di semua kawasan dalam beberapa dekad mendatang. Kadar pemanasan global 1.5 darjah Selsius akan menimbulkan gejala gelombang haba yang meningkat, musim panas yang lebih berpanjangan dan musim sejuk yang lebih pendek. Pada suhu 2 darjah Selsius pemanasan global pula, tahap kepanasan ekstrim akan lebih kerap mencapai tahap toleransi kritikal untuk pertanian dan kesihatan.

Pada akhirnya, ini akan meningkatkan kemungkinan dan keterukan kejadian cuaca yang melampau kerana udara yang lebih panas menahan lebih banyak kelembapan. Ketika atmosfera menghisap lebih banyak air (sekitar tujuh peratus lebih banyak air untuk setiap kenaikan suhu 1 darjah Selsius), kejadian hujan lebat lebih cenderung terjadi di kawasan pesisir, dan kekeringan yang teruk cenderung terjadi di tengah-tengah benua.

Amaran buat Malaysia?

Walaupun Malaysia nampaknya tidak terpengaruh kejadian cuaca ekstrem seperti gempa bumi, taufan dan kebakaran hutan, ia tetap rentan terhadap ancaman banjir, tanah runtuh, jerebu dan pencemaran air. Sehingga Ogos 2018, Malaysia telah mengalami 51 kejadian bencana alam dalam dua dekad terakhir di mana 281 orang telah terkorban, lebih tiga juta orang terjejas, dan menanggung kerosakan hampir AS$2 bilion (RM8 bilion).

Tetapi apa yang lebih penting bagi Malaysia, kejadian cuaca ekstrem yang kini dihadapi oleh banyak negara boleh menjadi pertanda musim hujan yang akan datang pada akhir tahun boleh menjadi banjir terburuk. Oleh itu, persiapan harus bermula dari sekarang untuk mengurangkan kesan tragik banjir monsun dari segi kehilangan nyawa dan perpindahan orang. Contohnya, Kementerian Kerja Raya (MOW) dapat memperbaiki sistem saliran di negeri-negeri yang dilanda banjir seperti Kelantan, Terengganu dan Sabah, merancang lebih banyak pusat pemindahan di kawasan tinggi yang mengambil kira penyebaran COVID-19 dari segi pengudaraan dan penjarakan fizikal, dan memastikan populasi di negeri-negeri terbabit divaksinasi sepenuhnya.

Di samping itu, Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) dan Agensi Pengurusan Bencana Nasional (NADMA) harus membangunkan sistem amaran awal yang berkesan dan rancangan pengurangan risiko bencana.

Perubahan iklim dan pembangunan bandar

Salah satu topik yang kurang dibincangkan berkaitan dengan perubahan iklim adalah pembandaran. Pembandaran yang pesat membawa pelbagai kesan sekitaran yang tidak diingini. Penyebaran bandar menghasilkan fenomena kutub panas kota (UHI), menyebabkan panas yang berlebihan pada musim panas, dan menimbulkan musim sejuk yang lebih ringan.

Sebenarnya, UHI telah menjadi isu untuk sebahagian besar Kuala Lumpur kerana sejumlah kajian melaporkan peningkatan suhu udara di kawasan bandar yang sangat padat dibandingkan dengan pinggiran luar bandar. Selain itu, pembandaran mewujudkan kualiti udara yang buruk menyebabkan jerebu dan pencemaran melintasi bandar dan kawasan sekitarnya.

Kerana kekurangan infrastruktur yang berdaya tahan iklim dan sistem peringatan dan pemindahan yang efektif untuk menangani kejadian cuaca ekstrem, Malaysia menduduki kedua tempat terakhir (47 daripada 48 negara) dari segi daya ketahanan iklim berdasarkan laporan Institut Re Swiss mengenai "Ekonomi perubahan iklim: tiada tindakan bukan pilihan ”pada April 2021.

Laporan itu juga mendedahkan senario asas kenaikan suhu 2 hingga 2.6 darjah Selsius yang boleh menyebabkan ekonomi baru muncul di kawasan panas dan pengeluar minyak paling terkesan oleh kenaikan suhu dari masa ke masa.

Ini bermakna Malaysia boleh kehilangan 33 hingga 36 peratus Hasil Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang 2048 kerana kemerosotan produktiviti buruh dan pertanian. Apabila wujud senario suhu 3.2 darjah Selsius yang lebih teruk, potensi kehilangan output meningkat hingga 45 peratus KDNK.

Berikut adalah beberapa inisiatif rendah karbon yang dapat dilaksanakan untuk menangani kerugian berulang yang berkaitan dengan kejadian cuaca ekstrem:

  • Membina laluan pejalan kaki atau laluan berbasikal sebagai ganti jalan raya bagi menggalakkan berjalan kaki atau berbasikal tidak lebih dari 15 minit untuk warga menikmati alam semula jadi, menjadi cergas serta melepaskan tekanan melalui aktiviti berbasikal dan berjoging;
  • Mengubah tempat kosong menjadi ladang bandar untuk menangani sekuriti makanan. Dengan struktur pertanian bandar dalam bangunan, individu dan orang tua yang stres dapat menikmati sekitaran dalaman berkualiti dan udara ruang dalaman yang baik;
  • Mendorong para pemain industri untuk menggunakan tenaga diperbaharui dan bukannya bahan bakar fosil demi mengurangkan pencemaran udara dan jangkitan pernafasan dengan memberi mereka geran kecil;
  • Membangunkan insentif baru berasaskan pasaran untuk memulihkan degradasi hutan dan meningkatkan hukuman untuk pembalakan haram;
  • Mengenalkan penghutanan semula bagi kawal selia pengaliran air, bertindak sebagai penghalang gelombang ribut dan melindungi dari hakisan dan runtuhan tanah; dan
  • Melancarkan reformasi belanjawan dengan kenaikan secara beransur-ansur cukai tenaga atau harga karbon.

Akan tetapi, kerjasama kerajaan dan seluruh masyarakat diperlukan untuk mempercepat peralihan Malaysia ke ekonomi rendah karbon. Kerajaan Persekutuan misalnya mungkin boleh memperuntukkan dana Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) dalam bidang penyesuaian perubahan iklim antara kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan.

Penyelarasan kerajaan Persekutuan dengan kerajaan negeri sangat penting untuk memenuhi matlamat alam sekitar di bawah strategi nasional, rangka tindakan atau pelan hala tuju sambil menyediakan jaring keselamatan sosial untuk masyarakat rentan.

Menurut Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA), melabur USD 1 trilion setahun dalam tenaga hijau dapat menambah 1.1 mata peratusan untuk pertumbuhan ekonomi global dan mewujudkan pekerjaan baru selain mengurangkan pelepasan gas rumah kaca (GRK) sebanyak 15 peratus dari masa ke masa.

Untuk membayangkan semula kota-kota mapan dalam dunia pasca-COVID-19, kerajaan perlu mengambil tindakan konkrit yang difokuskan pada persimpangan utama antara perubahan iklim dengan sebarang pandemik.

-- BERNAMA

Jamari Mohtar dan Amanda Yeo merupakan sebahagian daripada pasukan penyelidik di EMIR Research, sebuah organisasi pemikir bebas yang berfokuskan kepada pencernaan saranan-saranan dasar strategik berteraskan penyelidikan yang terperinci, konsisten dan menyeluruh.

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)