TINTA MINDA

BUDAYA ‘TOLAK KERJA’ BARAH DALAM ORGANISASI

29/05/2024 02:48 PM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.

Oleh: Muhamad Aiman Abu Hassan dan Kamarul Aini Hassan Basri

Organisasi merupakan entiti kompleks yang bergantung pada setiap individu dalam pasukan untuk berfungsi secara efektif. Komitmen terhadap tugas adalah asas kejayaan dalam mencapai sasaran dan objektif yang telah ditetapkan. Namun, sedar tidak sedar, kita melihat budaya 'tolak kerja' sudah menjadi kebiasaan dalam kalangan pekerja tidak kira di sektor awam atau swasta. Fenomena ini tidak hanya merugikan, tetapi juga merencatkan produktiviti organisasi secara keseluruhan. Budaya 'tolak kerja' merujuk kepada sikap di mana pekerja tidak memenuhi amanah yang diberikan, sering mencari alasan untuk mengelak daripada menyiapkan tugasan dan secara umumnya tidak memberikan usaha yang memadai dalam menjalankan tugas mereka.

Jejas produktiviti keseluruhan organisasi

Fenomena 'tolak kerja' bukan satu perkara yang boleh dipandang enteng. Ia memiliki kesan serius terhadap produktiviti organisasi secara keseluruhan. Pekerja yang terlibat dalam tingkah laku ini cenderung menyebabkan tugasan tertunggak dan projek terbengkalai. Misalnya, jika seorang pekerja enggan menyiapkan laporan yang ditugaskan kepadanya, ia tidak hanya mempengaruhi pencapaian matlamat individu, tetapi juga merencatkan kemajuan keseluruhan projek atau inisiatif yang berkaitan.

Timbul konflik sesama rakan sekerja

Pada masa yang sama, perkara ini juga boleh menyebabkan konflik dalam kalangan rakan setugas. Apabila seorang pekerja secara konsisten tidak memenuhi tanggungjawabnya, tekanan akan bertambah pada rakan setugas yang terpaksa menanggung lebih banyak beban kerja. Tugas hakiki yang sepatutnya disandang tidak mampu dilaksanakan dengan sepenuhnya kerana perlu menanggung dua kerja dalam satu masa yang sama. Ini bukan sahaja tidak adil kepada individu yang terjejas, tetapi juga mengganggu keseimbangan beban kerja dalam kalangan pasukan. Situasi ini boleh menyebabkan kekurangan kepercayaan dan ketidakpuasan dalam kalangan pasukan kerja. Jika isu ini berterusan, ruang kerjasama yang hendak dibina antara kalangan rakan setugas akan terbantut seterusnya menjejaskan sinergi yang sepatutnya dibina dalam organisasi.

Situasi tidak harmoni dalam pejabat

Tidak cukup dengan itu, budaya negatif ini juga menyebabkan situasi tidak harmoni dalam organisasi atau jabatan. Apabila ada pekerja yang enggan untuk bekerjasama atau tidak memenuhi tanggungjawab mereka, perkara ini menyebabkan suasana kerja yang tidak selesa dan ketidakstabilan dalam organisasi. Jurang komunikasi juga akan wujud kerana rasa tidak puas hati ini sehingga boleh menyebabkan sebarang informasi atau maklumat penting tidak sampai kepada semua pekerja. Senario ini boleh mengganggu polisi organisasi yang sentiasa ingin bergerak ke hadapan. Tenaga kerja dan kepakaran manusia yang seharusnya diguna secara maksimum tidak mampu dicapai hanya kerana amalan ini. Kesannya, hasil usaha keras pekerja lain dalam mencapai matlamat organisasi seolah sia-sia dek kerana budaya ini.

Langkah-langkah progresif perlu diambil, elak budaya negatif ini terus menular

Oleh hal yang demikian, adalah menjadi tanggungjawab setiap individu khusunya majikan untuk mengekang budaya ini dari terus menular. Secara asasnya, budaya ini dapat dikekang melalui pembinaan budaya positif dalam polisi organisasi dan persekitaran tempat kerja. Nilai-nilai seperti kerjasama dan kebertanggungjawaban harus sentiasa dipupuk melalui aktiviti-aktiviti di dalam serta di luar pejabat. Inisiatif ini walaupun dilihat kecil, tetapi impaknya mampu menyatukan jiwa setiap individiu di dalam organisasi tersebut. Sebagai majikan, adalah penting untuk sentiasa merancang aktiviti berteraskan nilai budaya positif ini secara berkal dan berterusan supaya matlamat program ini dapat ditanam dalam kalangan warga pekerja.

Selain itu, penilaian dan pengiktirafan yang adil terhadap prestasi pekerja perlu menjadi prinsip utama dalam setiap organisasi. Sekiranya wujud sifat berat sebelah dalam menilai hasil kerja seseorang, perkara ini boleh menyebabkan inidividu yang tidak bertanggungjawab terus selesa dengan budaya ‘tolak kerja’ yang diamalkan. Sebaliknya, pekerja yang telah menunjukkan prestasi baik akan merasa tidak puas hati dan tidak dihargai oleh majikan. Impaknya? Tiada sesiapa yang akan berusaha keras dan bekerja bersungguh-sungguh kerana penilaian dan pengiktirafan yang diberikan tidak adil.

Kesimpulannya, budaya 'tolak kerja' ini menyebabkan impak negatif dari pelbagai sudut dan ruang. Majikan dilihat lemah, pekerja merasa tidak puas hati dan matlamat organisasi tidak mampu dicapai adalah impak sekiranya amalan ini tidak diberhentikan. Amalan ini dilihat sebagai ‘barah’ dalam sesebuah organisasi kerana mampu mengancam sistem dalam sesebuah organisasi untuk berfungsi secara efisyen. Setiap entiti yang terlibat akan mendapat kesan buruknya walaupun segolongan besarnya telah memberikan seluruh tenaga dan keringat dalam membantu organisasi mencapai matlamatnya. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab setiap individu untuk menggalas amanah yang diberikan dengan sepenuh jiwa dan perlu untuk mengangkat kepentingan organisasi sebagai keutamaan apabila bertugas.

--BERNAMA

Muhamad Aiman Abu Hassan ialah Penolong Pendaftar Kolej Pengajian Kejuruteraan, Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan Kamarul Aini Hassan Basri ialah Penolong Pendaftar Kanan Bahagian Pengambilan Pelajar, UiTM

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)