AM

ROCKY DIN TERHARU, SEDIA RAKAM SEMULA LAGU IKONIK 'MARILAH MENGUNDI'

23/06/2024 02:30 PM

BUTTERWORTH, 23 Jun (Bernama) -- Seniman era 60-an Rocky Din atau nama sebenarnya Mohd Hashim Sharif meluahkan perasaan gembira dan terharu, apabila lagu ikoniknya terutama ketika musim pilihan raya ‘Marilah Mengundi’, bakal dirakam semula, untuk diberikan nafas baharu.

Rocky, 75, berkata beliau bersedia untuk merakam semula lagu yang popular di tanah air pada bila-bila masa, susulan jemputan Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil kerana lirik dan melodinya sentiasa diingati beliau, malah juga rakyat Malaysia sehingga kini.

“Pencipta lagu tersebut, Johari Salleh memberi saya masa dua minggu untuk berlatih dan sewaktu saya merakam lagu itu dahulu, saya cuma memerlukan 10 minit sahaja.

“Saya berbesar hati dengan undangan ini (merakam semula) dan setiap kali waktu mengundi, saya rasa seronok bila lagu ini menjadi fenomena semula,” katanya kepada pemberita selepas menerima bantuan Ziarah Seni MADANI Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) daripada Fahmi di sini, semalam.

Rocky Din yang sebelum ini pernah diserang strok empat tahun lepas berkata keadaan kesihatannya bertambah baik, meskipun terpaksa berkerusi roda untuk bergerak.

“Alhamdulillah, dengan kesihatan yang semakin baik saya masih boleh meneruskan aktiviti seni dan menyanyi menghiburkan orang ramai pada setiap Jumaat hingga Ahad, di sebuah restoran di sini,” katanya.

Lagu Marilah Mengundi nyanyian Rocky Din, mula diputarkan sejak 1978 setiap kali menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) dan masih popular sehingga kini.

Sementara itu, Fahmi berkata Kementerian Komunikasi akan meminta RTM menjemput Rocky Din bagi rakaman semula lagu itu, bagi mengembalikan semangat keluar mengundi pada musim pilihan raya termasuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Bakap, pada 6 Julai.

“Harapan saya generasi baharu, para pengundi dan anak-anak muda akan dapat mendengar olahan baharu lagu ini, agar ia terus menjadi halwa telinga dan pencetus kepada orang ramai untuk keluar mengundi bagi menunaikan kewajipan mereka,” katanya.

Terdahulu, Fahmi turut menyampaikan sumbangan tabung kasih@HAWANA kepada tiga petugas media yang sedang diuji dengan masalah kesihatan di Pulau Pinang.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) Nur-ul Afida Kamaludin, Ketua Pengarang Bernama Arul Rajoo Durar Raj, Ketua Pegawai Eksekutif Finas Datuk Azmir Saifuddin Mutalib dan Presiden Kelab Media Mutiara Pulau Pinang Iskandar Othman.

-- BERNAMA


 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan