BERITA TERGEMPAR   PM Anwar ulangi pendirian Malaysia kekal tegas dalam isu Gaza | 
 EKONOMI

SC SAMAN DATUK DIDAKWA MANIPULASI PASARAN

26/06/2024 10:44 PM

KUALA LUMPUR, 26 Jun (Bernama) -- Suruhanjaya Sekuriti (SC) baru-baru ini memfailkan saman sivil terhadap Datuk Dr Yu Kuan Chon kerana penipuan dan memanipulasi pasaran melibatkan saham Shangri-La Hotels (M) Bhd (Shang).

SC mendakwa Yu telah memperdagangkan saham hotel itu antara 1 Mac 2018 dan 24 Julai 2018, dengan cara yang menyebabkan lonjakan dalam jumlah dagangan dan harga saham Shang.

“Yu didakwa berdagang dan berurus niaga dalam saham Shang menggunakan 15 akaun Sistem Depositori Pusat (CDS) dalam tempoh berkenaan.

“Urus niaganya mewakili kira-kira 81.9 peratus daripada jumlah keseluruhan saham Shang yang didagangkan di pasaran dalam tempoh ini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam tuntutan yang difailkan pada 24 Jun, SC mendakwa Yu telah terlibat dalam aktiviti manipulatif dalam perdagangan saham Shang, dan aktiviti dagangan Yu melanggar Seksyen 175(1) dan/atau 176(1) Pasaran Modal. dan Akta Perkhidmatan 2007.

Justeru, SC memohon antara lain, penyerahan semula wang sebanyak RM26,572,397.70, iaitu tiga kali ganda keuntungan yang didakwa dibuat oleh defendan akibat pelanggaran itu.

Suruhanjaya itu juga menuntut penalti sivil RM1 juta dan suatu perintah menghalang defendan daripada dilantik sebagai ketua eksekutif atau pengarah dalam mana-mana syarikat tersenarai awam atau anak syarikatnya untuk tempoh lima tahun.

-- BERNAMA

 

 

 

 

 


 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan