AM

MISKIN TEGAR DI SABAH MENURUN KEPADA 5,379 KIR SETAKAT 30 JUN - HAJIJI

09/07/2024 02:01 PM

KOTA KINABALU, 9 Julai (Bernama) -- Kadar kemiskinan tegar di Sabah mencatatkan penurunan kepada hanya 5,379 Ketua Isi Rumah (KIR) direkodkan dalam sistem e-Kasih setakat 30 Jun lepas, berbanding 22,510 pada tahun lepas, Dewan Undangan Negeri Sabah diberitahu hari ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata sebanyak 17,131 KIR direkodkan telah berubah status disebabkan beberapa faktor iaitu 14,146 KIR didapati telah berubah status kepada miskin dengan jumlah pendapatan isi rumah antara RM1,218 hingga RM2,742.

"Sebanyak 2,093 KIR pula didapati telah berubah status kepada melebihi paras miskin dengan jumlah pendapatan melebihi RM2,742, 477 KIR didapati telah meninggal dunia tetapi masih dalam senarai ‘locked figure’, 394 KIR tidak dapat dikesan manakala 21 KIR telah pun berpindah negeri," katanya pada Persidangan DUN Sabah di sini hari ini.

Beliau berkata demikian menjawab soalan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (Warisan-Senallang) yang ingin tahu langkah diambil kerajaan bagi memastikan sasaran menoktahkan kemiskinan tegar di Sabah pada bulan ini dapat direalisasikan.

Hajiji berkata pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan satu kepercayaan bahawa beliau yakin kerjasama antara Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri mampu untuk menoktahkan miskin tegar berdasarkan tempoh yang telah dinyatakan.

"Meskipun kerja-kerja lapangan dibatasi oleh keadaan geografi Sabah yang unik, kerajaan negeri akan tetap menyokong aspirasi Perdana Menteri untuk direalisasikan pada bulan Julai ini. Walau bagaimanapun kerajaan negeri akan melanjutkan tempoh sekiranya perlu.

"Sebagai komitmen dan sokongan terhadap pengumuman Perdana Menteri, saya telah mengarahkan Sekretariat Sabah Maju Jaya (Sekretariat SMJ) bersama-sama dengan Pejabat Pembangunan Negeri Sabah (PPN Sabah) untuk menubuhkan pasukan petugas khas bagi mempercepat agenda menoktahkan miskin tegar di negeri ini,” katanya.

Beliau berkata Kerajaan Sabah telah membangunkan 13 indikator untuk menentukan kesahihan status miskin tegar dan indikator berkenaan juga bertujuan memberi keutamaan kepada jenis bantuan yang perlu diberikan secara bersasar dan tepat.

"Sekretariat SMJ sebagai urus setia Program Menoktahkan Miskin Tegar di Sabah akan bertindak menyelaras data KIR yang berstatus miskin tegar yang telah menerima bantuan seterusnya dipadankan dengan bantuan bersesuaian.

"Aktiviti pemadanan dan intervensi bantuan merupakan kerjasama bersama 27 Agensi pemberi bantuan di dalam program ini yang terdiri daripada 10 kementerian Sabah, sembilan agensi kerajaan negeri, tujuh agensi kerajaan Persekutuan dan satu pemain industri," katanya.

-- BERNAMA

 

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan