AM

PERAK SASAR JUALAN RM800,000 PADA EKSPO MALAYSIA FEST 2024 DI SINGAPURA

18/07/2024 05:23 PM

SERI ISKANDAR,  18 Julai (Bernama) -- Kerajaan Negeri Perak menyasarkan nilai jualan kira-kira RM800,000 membabitkan lapan usahawan yang akan menyertai Ekspo Malaysia Fest 2024 di Singapura yang berlangsung selama empat hari bermula 25 Julai depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Kebajikan Masyarakat, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Perak Datuk Salbiah Mohamed berkata Sekretariat Usahawan Negeri Perak dengan kerjasama Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Perak menaja sebahagian kos penglibatan lapan usahawan Perak ke ekspo berkenaan.

Beliau berkata antara produk yang akan dijual sepanjang ekspo itu ialah pelbagai pes masakan dan sambal,  sos Char Kuey Teow, rencah asam pedas, rol wafer serta minyak cili.

"Kesemua usahawan ini telah mengikuti proses permohonan dan temuduga serta dipilih berdasarkan kemampuan, fokus program dan kapasiti pengeluaran mereka untuk membawa imej produk negeri Perak ke pasaran Singapura.

"Penyertaan usahawan ke ekspo seumpama ini juga akan membantu meningkatkan sumbangan ekonomi secara tidak langsung kepada Perak selain dilihat mampu menyediakan peluang kepada usahawan membina jaringan perniagaan serta mencari pengimport yang berpotensi untuk mengembangkan pasaran ke Singapura," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas majlis pelepasan produk usahawan Perak ke Malaysia Fest 2024 di Singapura yang disempurnakan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Perladangan, Pertanian dan Industri Makanan Perak, Datuk Zolkafly Harun di Dewan Serbaguna Seri Iskandar di sini hari ini.

Salbiah berkata selain lapan usahawan yang terlibat, enam lagi usahawan dari Perak turut menyertai eskpo berkenaan iaitu empat usahawan naungan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) serta dua lagi usahawan yang membiayai penglibatan secara persendirian.

Penganjuran ekspo berkenaan pada tahun lepas merekodkan jumlah jualan tunai sebanyak RM802,422 membabitkan lapan usahawan terpilih, tambah beliau.

 Zolkafly dalam sidang media sama berkata penganjuran Ekspo Malaysia Fest  2024 diharap dapat membantu mengetengahkan lebih ramai usahawan agro di negeri ini ke peringkat antarabangsa selaras dengan fokus kerajaan negeri menjadikan sekuriti makanan dan pertanian sebagai bidang keutamaan pembangunan negeri.

"Penganjuran ekspo sebegini wajar diteruskan pada masa akan datang bagi memberi lebih peluang dan galakan kepada ramai usahawan agro baharu di negeri ini menyertai bidang industri agro dan agropelancongan pada masa akan datang," katanya.

-- BERNAMA

 

 

 

 


 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan