DUNIA

ASEAN, KESATUAN AFRIKA PERLU MEMULAKAN PERTUKARAN SISTEMATIK - UTUSAN AFRIKA SELATAN

08/08/2024 10:17 PM

Oleh Rohani Mohd Ibrahim

KUALA LUMPUR, 8 Ogos (Bernama) -- ASEAN dan Kesatuan Afrika perlu memulakan pertukaran sistematik, berikutan visi bersama mereka mengenai pelbagai isu global dan cabaran domestik, kata Pesuruhjaya Tinggi Afrika Selatan ke Malaysia Dave Malcomson.

Beliau berkata bahawa demokrasi, hak asasi manusia, pembangunan mampan dan menangani sistem global dan struktur kuasa semasa, serta seni bina kewangan global, adalah penting dalam dasar luar dan domestik ASEAN dan Kesatuan Afrika.

Bercakap di Siri Syarahan Terbilang Institut Diplomasi dan Hubungan Luar Negeri Malaysia (IDFR) pada Khamis, Malcomson berkata Afrika Selatan telah menyertai Perjanjian Persahabatan dan Kerjasama (TAC) dengan ASEAN pada 10 Nov 2020 dan telah diterima sebagai Rakan Dialog Sektoral ASEAN.

Beliau menambah bahawa penyertaan Afrika Selatan ke ASEAN TAC, bersama Mesir dan Nigeria, adalah satu langkah lebih dekat untuk menjalin perkongsian strategik antara ASEAN dan Kawasan Perdagangan Bebas Benua Afrika, melalui Kesatuan Afrika.

"Perdagangan dan pelaburan aktif antara kedua-dua blok akan mengubah dan meningkatkan kehidupan rakyat di ASEAN dan Afrika. Dalam proses ini, adalah penting bagi kita untuk saling mengiktiraf satu sama lain sebagai pintu masuk ke wilayah masing-masing," kata Malcomson dalam syarahannya bertajuk “Diplomasi dalam Era Persaingan Geopolitik”. 

Mengenai isu Palestin, beliau menekankan bahawa semua pihak mesti terus melakukan segala-galanya dalam kuasa mereka, baik secara individu mahupun kolektif, untuk menekan Israel menghentikan keganasan, melaksanakan keputusan yang mengikat Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) dan berusaha ke arah penyelesaian yang mampan untuk kebebasan rakyat Palestin yang telah lama dicari.

"Usaha diplomatik untuk membawa keamanan ke Gaza terhenti, dengan jumlah kematian keseluruhan terus meningkat, kebanyakannya menjejaskan wanita dan kanak-kanak. Majoriti penduduk kehilangan tempat tinggal secara dalaman, menghadapi penyakit, kebuluran dan ancaman serangan tentera yang berterusan," katanya.

Mengulas lanjut mengenai BRICS yang Malaysia telah menyatakan minat untuk menyertainya, Malcomson berkata terdapat naratif tertentu yang cuba menyiarkan BRICS sebagai ditubuhkan bertentangan dengan sesuatu atau sebagai alternatif kepada sesuatu.

Ia cuba meletakkan BRICS di tengah-tengah persaingan geopolitik, tambahnya. 

Malcomson menegaskan bahawa BRICS tidak dibina sebagai pembangkang atau untuk menentang apa-apa.

"Kami tidak menentang mana-mana negara atau kumpulan negara. Sebaliknya kami berkumpul sebagai satu set negara yang berkongsi satu set prinsip dan objektif tentang apa yang kami ingin lihat berlaku di peringkat nasional, serantau dan global," katanya. 

Sementara itu, IDFR - dalam kenyataannya yang diedarkan semasa majlis itu - berkata syarahan itu tepat pada masanya kerana Malaysia baru-baru ini melontarkan cita-citanya untuk menyertai BRICS iaitu sebuah blok ekonomi sedang pesat membangun yang Afrika Selatan adalah ahli utama.

Syarahan itu juga mempamerkan komitmen Malaysia ke arah mengukuhkan hubungan dua hala dengan Afrika Selatan dan sokongan berterusan terhadap tindakan Afrika Selatan dalam memulakan prosiding terhadap Israel atas penindasan terhadap rakyat Palestin. 

-- BERNAMA

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan