AM

PM ANWAR SAMPAIKAN AMANAT, LAPORAN SETAHUN EKONOMI MADANI PADA PMR 2024 DI SKUDAI

10/08/2024 01:50 PM

KUALA LUMPUR, 10 Ogos (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menyampaikan amanat dan Laporan Setahun Ekonomi MADANI pada majlis penutup Program MADANI Rakyat (PMR) 2024 Zon Selatan pada 17 Ogos.

Pengarah Eksekutif Unit  Penyelarasan Lonjakan Prestasi Ahmad Jefry Aziz@Adan berkata ia merupakan acara kemuncak Program MADANI Rakyat (PMR) 2024 Zon Selatan yang berlangsung pada 15 hingga 17 Ogos di Dataran Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

“Fokus pada PMR kali ni adalah pada majlis penutup nanti...Perdana Menteri akan beri sedikit amanat berkaitan pencapaian Setahun Ekonomi MADANI.

“Pada masa sama, ada sesi forum yang panelnya terdiri daripada Perdana Menteri, Menteri Besar Johor Datuk Onn Hafiz Ghazi, Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Ab Rauf Yusoh dan Menteri Ekonomi Rafizi Ramli,” katanya ketika menjadi tetamu program Selamat Pagi Malaysia hari ini.

Turut hadir Timbalan Ketua Setiausaha (Sektoral) Kementerian Ekonomi Datuk Dr Yatimah Sarjiman dan Pengarah Eksekutif Unit Pantau MADANI Mohd Khalid Mohamed Latiff.

Ahmad Jefry berkata pendekatan kerajaan yang telus menerusi forum itu penting supaya rakyat dapat mengetahui agenda kerajaan dalam memastikan tiada gangguan dan fakta tidak tepat oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Sementara itu, Yatimah berkata pada PMR 2024 Zon Selatan ini, reruai Kementerian Kewangan akan mengadakan advokasi tentang program berkaitan sosioekonomi secara langsung kepada rakyat.

“Kepada pengunjung yang hadir ke reruai Kementerian Kewangan, kami akan sediakan antaranya pendaftaran inisiatif pendapatan rakyat khususnya kepada golongan B40.

“Kita juga telah aturkan program bersama Menteri dan Timbalan Menteri Ekonomi antaranya sesi dialog awam Ask Minister Anything’ dan orang ramai boleh hadir bertanyakan apa sahaja soalan kepada menteri,” katanya.

Mohd Khalid pula berkongsi tiga kerangka strategi berkaitan ekonomi yang telah menunjukkan pencapaian utama sejak dilancarkan oleh Perdana Menteri pada Julai tahun lepas dalam memastikan hala tuju negara ke arah lebih baik.

Beliau berkata kerangka teras utama berkenaan ekonomi itu ialah menaikkan siling, lantai dan tatakelola selain menyediakan pelbagai reruai pada program berkenaan yang akan memberi manfaat secara terus kepada rakyat seperti bantuan Sumbangan Tunai Rahmah (STR).

“Menaikkan siling adalah untuk memperkembangkan ekonomi dengan memastikan negara mempunyai daya saing dan daya cipta yang baik serta menggalakkan pertumbuhan ekonomi dengan mengadakan pelaburan asing, manakala menaikkan lantau pula merupakan fokus  utama kerajaan.

“Kerangka ketiga pula kita mahu fokus kepada tatakelola baik dan mantap supaya kerajaan boleh terus menggunakan platform yang kuat untuk memacu negara ke depan,” katanya.

Program MADANI Rakyat 2024 Zon Selatan merangkumi Johor, Negeri Sembilan dan Melaka itu dianjurkan Pejabat Perdana Menteri melalui Unit Penyelarasan Lonjakan Prestasi (PACU) dengan kerjasama strategik Kementerian Ekonomi dan kerajaan Johor.

Program MADANI Rakyat merupakan kesinambungan kepada Program Setahun bersama Kerajaan MADANI yang diadakan di Stadium Nasional Bukit Jalil pada Dis 2023, sebelum diperluas ke peringkat negeri mengikut zon bagi memberi peluang kepada masyarakat setempat memahami, menilai dasar serta inisiatif dilaksanakan Kerajaan MADANI. 

-- BERNAMA 

 

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan