DUNIA

DUNIA ISLAM KUTUK SERANGAN ISRAEL TERHADAP PENDUDUK PALESTIN KETIKA SOLAT SUBUH

10/08/2024 11:16 PM

ANKARA, 10 Ogos (Bernama-Anadolu) -- Dunia Islam pada Sabtu mengutuk pengeboman Israel ke atas sebuah sekolah yang melindungi penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal di Bandar Gaza, lapor Agensi Anadolu.

Sekurang-kurangnya 100 orang terbunuh dan beberapa yang lain cedera apabila pesawat Israel menyasarkan penduduk Palestin yang sedang menunaikan solat subuh di Sekolah Al-Taba'een di kawasan kejiranan Al-Daraj.

Dalam satu kenyataan, Kementerian Luar Negeri Mesir mengutuk serangan itu dan menuduh Tel Aviv tidak memiliki niat sebenar untuk menamatkan perang yang sedang berlangsung.

Kementerian itu berkata bahawa serangan itu adalah "pengabaian terang-terangan terhadap undang-undang antarabangsa dan kemanusiaan."

"Serangan besar-besaran yang berterusan dan kematian awam yang tinggi meningkat setiap kali usaha untuk merundingkan gencatan senjata menjadi intensif," tambahnya.

Mesir menegaskan semula komitmennya untuk meneruskan usaha diplomatik untuk memastikan bantuan kemanusiaan sampai ke Gaza dan berusaha ke arah perjanjian gencatan senjata.

Sufyan Qudah, jurucakap Kementerian Luar Negeri Jordan, juga menyatakan kecaman negaranya terhadap "pelanggaran undang-undang antarabangsa dan norma kemanusiaan" Israel yang berterusan.

"Serangan yang disasarkan ini, yang berlaku pada masa pengantara berusaha untuk menyambung semula rundingan bagi perjanjian pertukaran tebusan yang boleh membawa kepada gencatan senjata kekal, menandakan hasrat kerajaan Israel untuk menghalang dan menjejaskan usaha ini," katanya.

Jurucakap itu menggesa penamatan "pelanggaran berterusan undang-undang antarabangsa Israel" dan menggesa agar "mereka yang bertanggungjawab atas kekejaman itu dipertanggungjawabkan."

Kementerian Luar Negeri Arab Saudi juga mengecam serangan pasukan pendudukan Israel ke atas Sekolah Al-Taba'een.

Dalam satu kenyataan, kementerian itu menekankan "keperluan mendesak untuk menghentikan pembunuhan beramai-ramai di Semenanjung Gaza," mengutuk "ketiadaan tindakan masyarakat antarabangsa dalam mempertanggungjawabkan Israel atas jenayahnya."

Perdana Menteri Pakistan Shehbaz Sharif menggelar pengeboman Israel ke atas sekolah itu sebagai "pencerobohan terbuka."

"Kami sekali lagi mengulangi tuntutan kami agar kepimpinan dan pasukan keselamatan Israel dibawa ke muka pengadilan atas genosid rakyat Palestin dan jenayah perang yang dilakukan di Palestin," kata Sharif.

Iraq juga mengutuk serangan Israel. "Serangan berterusan terhadap orang awam ini merupakan pelanggaran nyata terhadap norma dan konvensyen antarabangsa," menurut kenyataan Kementerian Luar Negeri Iraq.

"Serangan ini juga menunjukkan pengabaian Israel terhadap usaha global yang bertujuan untuk mencapai gencatan senjata di Gaza," tambahnya.

Kementerian itu menggesa masyarakat antarabangsa, terutamanya dunia Islam, untuk "mengambil pendirian tegas untuk menghentikan pencerobohan Israel terhadap Palestin."

Dengan pengeboman sekolah Al-Taba'een, jumlah sekolah yang disasarkan oleh tentera Israel di Bandar Gaza sepanjang minggu lepas telah meningkat kepada enam, menurut pengiraan Anadolu.

Walaupun rayuan pada Khamis daripada pengantara, termasuk Mesir, Amerika Syarikat dan Qatar, untuk menghentikan permusuhan, mencapai gencatan senjata dan perjanjian pertukaran tebusan, Israel berterusan dengan serangan mautnya di Semenanjung Gaza.

Serangan Israel terhadap Semenanjung Gaza telah membunuh hampir 39,800 orang sejak serangan 7 Okt.

-- BERNAMA-ANADOLU

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan