DUNIA

PENDENGARAN DAKWAAN PELANGGARAN PERATURAN KEWANGAN TERHADAP MAN CITY BERMULA

17/09/2024 08:52 PM

LONDON, 16 Sept (Bernama-PA Media/dpa) -- Pendengaran yang ditunggu-tunggu mengenai dakwaan pelanggaran peraturan kewangan Liga Perdana terhadap Manchester City ditetapkan bermula pada Isnin, lapor PA Media/dpa.

Juara bertahan itu berdepan 115 pertuduhan melanggar peraturan pertandingan yang bermula sejak musim 2009-2010.

Difahamkan, kelab itu yang juga didakwa gagal bekerjasama dalam siasatan, berkemungkinan berdepan pelbagai hukuman termasuk pemotongan mata yang ketara atau bahkan disingkir daripada Liga Perdana jika didapati bersalah.

Kes ini akan didengar oleh sebuah suruhanjaya bebas di lokasi yang tidak didedahkan dan mungkin mengambil masa 10 minggu untuk diselesaikan, dengan keputusan tidak diumumkan sehingga 2025.

City didakwa oleh liga pada Februari 2023 selepas siasatan panjang terhadap dakwaan yang diterbitkan oleh majalah Jerman, Der Spiegel, pada musim luruh 2018.

Kelab itu menafikan sebarang salah laku dan sebelum ini menyatakan bahawa mereka mempunyai "badan bukti kukuh yang tidak boleh disangkal" untuk menyokong pendirian mereka.

Urusan kewangan City sering mendapat perhatian sejak pengambilalihan oleh Kumpulan Abu Dhabi United milik Sheikh Mansour pada 2008.

Pada 2020, mereka dikenakan larangan daripada pertandingan Eropah selepas didapati bersalah melanggar peraturan Financial Fair Play UEFA, tetapi berjaya mencabar keputusan itu di Mahkamah Timbang Tara Sukan.

--BERNAMA-PA MEDIA/dpa

 

 

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan