AM

MTHQA: 9 PESERTA TILAWAH, 10 HAFAZAN PERDENGARKAN BACAAN PADA HARI KETIGA

07/10/2024 05:06 PM

KUALA LUMPUR, 7 Okt (Bernama) -- Hari ketiga Majlis Tilawah dan Hafazan al-Quran Antarabangsa ke-64 (MTHQA) menyaksikan sembilan peserta tilawah dan 10 peserta hafazan memperdengarkan bacaan masing-masing di Pusat Dagangan Dunia di sini hari ini.

Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM) dalam hantaran Facebook memaklumkan acara tilawah yang dijadual berlangsung pada 8.45 malam ini dimulakan dengan bacaan Qari Kazakhstan Ahmet Serik, diikuti Qari Kanada Mohammad Maruf Hossain dan Qariah India Sumayya Sadia.

Majlis itu kemudian akan diteruskan dengan bacaan oleh Qari Indonesia Wahyu Andi Saputra, Qari Montenegro Ahmet Redzematovic, Qariah Pakistan Rumaisa Abdul Rashid, Qari Myanmar Abdullah @Soe Min Htike, Qariah Filipina Raihana Ambangala dan Qari Hong Kong Muhammad Baqir Shahul Hameed.

Terdahulu pada sebelah pagi 10 peserta kategori hafazan selesai mengalunkan bacaan ayat suci al-Quran antaranya Moussa Ahmed Ely dari Mauritania, Said Abdullahi Mohamed (Somalia), Mamoussady Doucoure (Mali), Aiemiddin Farkhudinov (Rusia) dan Yasin Alhumawi dari Jerman.

Turut memperdengarkan bacaan Bouchra Bassam Abdelhadi dari Lubnan, Saalih Muhammad Rahim (Guyana), Maimoona Moniruzzaman (Bangladesh), Ryaan Saad B Alzhrani (Arab Saudi) dan Abdoul Djabbar Kalmogo (Burkina Faso).

Bertemakan ‘Al-Falah Pemacu Malaysia MADANI’, MTHQA ke-64 yang dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim Sabtu lepas disertai 92 peserta dari 71 negara yang terdiri daripada 53 peserta tilawah dan 39 hafazan.

Pengurniaan hadiah kepada johan tilawah dan johan hafazan al-Quran dijadual akan disempurnakan Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim dan Raja Permaisuri Agong Raja Zarith Sofiah pada 12 Okt ini.

-- BERNAMA

 

 

 

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan