EKONOMI

RM1.3 BILION DIPERUNTUK PERKASA KONTRAKTOR G1-G4 - PM ANWAR

18/10/2024 08:00 PM

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Bernama) -- Sebanyak RM1.3 bilion diperuntukkan untuk memperkasa kontraktor G1 hingga G4 khususnya Bumiputera, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, ini memberi peluang kepada kontraktor melaksanakan projek kecil dan sederhana.

Peruntukan tersebut termasuk pembinaan jalan raya serta pembaikan dan penyelenggaraan prasarana awam, kata Anwar ketika membentangkan Belanjawan 2025 di Dewan Rakyat, hari ini.

Belanjawan tersebut bertujuan membugar ekonomi, menjana perubahan dan mensejahterakan rakyat.

Sementara itu, sebanyak RM800 juta pembiayaan di bawah MARA dan Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) tersedia tahun depan kepada lebih ramai usahawan Bumiputera termasuk untuk menyokong artisan tempatan.

Perdana Menteri berkata, peluncuran Pelan Transformasi Ekonomi Bumiputera adalah dengan tekad membawa pengarahan dan kebijakan baharu.

“Tidak boleh lagi kita terkurung dengan cara lama – mengurus agensi dengan tata kelola rendah, menggunakan agensi bagi memperkaya kerabat sendiri sehingga lupa agenda utama mengangkat darjat dan martabat Bumiputera,” kata beliau.

Beliau berkata pemusatan Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) dan Ekuinas di bawah Yayasan Pelaburan Bumiputra adalah untuk menyokong perniagaan Bumiputera di sepanjang kitaran perniagaan mereka.

-- BERNAMA

 


 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan