EKONOMI

PERMINTAAN TERHADAP LPG DI ASIA TENGGARA DIJANGKA MENINGKAT 2.0 PERATUS - BMI

28/10/2024 02:42 PM

KUALA LUMPUR, 28 Okt (Bernama) -- Penggunaan gas petroleum cecair (LPG) di Asia Tenggara dijangka meningkat pada kadar purata 2.0 peratus setahun dari 2023 hingga 2033, menurut BMI, unit Kumpulan Fitch.

Menurut firma penyelidikan itu, penggunaan LPG gabungan di 10 negara Asia Tenggara menyumbang 15.4 peratus daripada jumlah pasaran LPG di rantau Asia Pasifik, sebanyak 4.8 juta tong sehari (mb/d).

BMI menganggarkan penggunaan agregat LPG di Asia Tenggara mencapai kira-kira 740,000 b/d pada 2023.

“Subsidi untuk LPG di Indonesia, Thailand dan Malaysia akan terus menyokong penggunaan LPG dalam sektor kediaman dan komersial,” katanya dalam kenyataan.

Katanya permintaan LPG di Indonesia dijangka berkembang pesat, menjejaki Jepun dan Korea Selatan dari segi jumlah.

Katanya kadar pertumbuhan permintaan terhadap LPG berbeza di setiap negara, dipengaruhi oleh tahap pertumbuhan ekonomi dan penduduk, perindustrian, urbanisasi dan dasar kerajaan yang berbeza.

Menurut BMI, penggunaan LPG meningkat secara konsisten, disokong oleh urbanisasi yang pesat.

Analisis permintaan mengikut sektor menunjukkan penggunaan LPG dalam sektor kediaman, komersial dan awam menyumbang 71 peratus daripada jumlah penggunaan LPG di Asia Tenggara pada 2023, diikuti penggunaan bukan tenaga sebanyak 17 peratus dan pembuatan (6.0 peratus).

Sebaliknya, permintaan terhadap LPG daripada sektor pengangkutan, yang menyumbang 3.0 peratus daripada jumlah penggunaan di rantau ini, semakin berkurangan disebabkan penurunan populariti kenderaan yang menggunakan LPG.

“Penggunaan kenderaan elektrik (EV) selain kos yang tinggi menjejaskan lagi penggunaan LPG dalam sektor pengangkutan,” katanya.

LPG, yang kebanyakannya dihasilkan di Indonesia, Thailand, Malaysia, Singapura dan Vietnam, dianggarkan sebanyak 689,000 b/d pada 2023, dengan Indonesia menyumbang lebih 32 peratus daripada pengeluaran dan Thailand (23 peratus).

Pada masa depan, permulaan operasi kilang ZLNG dengan kapasiti 2.0 juta tan setahun (mtpa) di Sabah pada 2027 dijangka meningkatkan prospek pengeluaran LPG Malaysia.

-- BERNAMA 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan