AM > BERITA

PESAWAT M81-11 TDM LAKUKAN PENDARATAN CEMAS, ANAK KAPAL CEDERA

28/06/2024 01:19 PM

KLUANG, 28 Jun (Bernama) -- Sebuah pesawat M81-11 (Agusta L109H) melakukan pendaratan cemas di Landasan Terbang Kluang, Rejimen 881 Pasukan Udara Tentera Darat (Rej 881 PUTD) Kem Mahkota di sini, pada pukul 1.35 pagi tadi. 

Menurut kenyataan Sel Perhubungan Raya Tentera Darat (PRTD), insiden itu melibatkan tiga anak kapal yang terdiri daripada seorang jurulatih helikopter, seorang penuntut kursus dan seorang krew kuatermaster. 

Kejadian berlaku semasa sesi Latihan Penerbangan Malam, Kursus ‘Army Aviation Basic Officer Course’ di landasan berkenaan. 

“Kesemua krew dalam keadaan sedar dan hasil pemeriksaan awal mendapati beberapa kecederaan dialami pegawai serta anggota seperti patah tulang belakang dan luka pada beberapa bahagian anggota badan, serta lain-lain kecederaan yang masih belum dikenal pasti. 

“(Bagaimanapun), kesemua mereka berada dalam keadaan stabil dan telah dibawa ke Hospital Enche’ Besar Hajjah Khalsom di sini bagi menerima rawatan lanjut,” menurut kenyataan itu.

Susulan itu, PRTD memaklumkan bahawa Tentera Darat Malaysia (TDM) melaksanakan tindakan henti terbang sementara (temporary grounded) bagi helikopter berkenaan dan satu Lembaga Siasatan akan disidangkan bagi mengenal pasti punca kejadian.

“Kita juga memohon agar orang ramai tidak membuat sebarang spekulasi dan mendoakan supaya kesemua anak kapal diberikan kesembuhan,” menurut kenyataan itu. 

-- BERNAMA


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan