AM > BERITA

DUA WARGA EMAS MALAYSIA BERBASIKAL KE CHINA, KUKUHKAN HUBUNGAN DIPLOMATIK

19/07/2024 02:24 PM

Oleh Kenny Teng Khoon Hock

BANGKOK, 19 Julai (Bernama) -- Dua warga emas membuktikan bahawa usia hanyalah angka apabila mereka memulakan perjalanan epik berbasikal dari Malaysia ke China dalam usaha mengukuhkan hubungan diplomatik antara kedua-dua negara.

Kini berada di Thailand, dua pesara Malaysia, Teng Choon Kwang, 73, dari Shah Alam, bersama rakannya, Tiong Ting Ming, 72, dari Manjung, memulakan perjalanan mereka dari Bentong, Pahang pada 30 Jun.

Tiong berkata untuk perjalanan itu, rutin harian mereka adalah berbasikal sekitar 100km sehari, dengan sasaran untuk tiba di Beijing pada 30 Sept - sehari sebelum China menyambut Hari Kebangsaan ke-75 pada 1 Okt.

"Setiap hari, kami akan bangun sekitar 6 pagi. Selepas sarapan, kami akan memeriksa basikal dan mula berkayuh sekitar 7 pagi, mengikuti arahan GPS. Kami perlu mengelakkan kawasan berbukit atau cerun.

"Kami akan berhenti untuk makan di sepanjang jalan dan setiap minggu, kami akan mengambil cuti sehari untuk berehat dan pulih," katanya kepada Bernama ketika ditemui di wilayah Samut Prakan baru-baru ini.

Mereka memperingati ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik antara Malaysia dan China, yang terjalin pada 31 Mei 1974.

Tiong berkata rancangan mereka adalah untuk memasuki Laos pada 21 Julai, tiba di Vietnam pada 26 Julai dan menyeberang ke China pada 3 Ogos, tetapi jadual itu mungkin berubah mengikut perjalanan berbasikal.

"Perjalanan kami dipengaruhi oleh cuaca, tetapi kebimbangan terbesar kami adalah trafik, yang berbahaya di beberapa kawasan dan cenderung melambatkan perjalanan kami," katanya.

Bagaimanapun, apabila ditanya mengenai keselamatan mereka dan mengapa mereka memilih untuk memulakan perjalanan yang berbahaya itu, Teng berkata bahawa selain memperingati hubungan diplomatik antara kedua-dua negara, beliau juga ingin membuktikan bahawa usia hanyalah angka dan semua orang patut mengejar apa yang mereka inginkan.

"Falsafah peribadi saya adalah bahawa saya tidak mahu menunggu kematian datang. Sebaliknya, kita (harus) pergi mengembara mencari kematian...menyedari bahawa ia sebenarnya agak berbahaya untuk berbasikal merentasi beberapa negara, melebihi ribuan kilometer.

"Banyak orang pada usia kami gembira bersara dan ada yang tidak tahu apa yang perlu dilakukan pada usia ini. Bagi kami, kami di sini untuk mencabar diri kami berbasikal ke Beijing dengan niat baik dan berharap ini akan menyampaikan mesej persahabatan kepada Beijing dan kerajaan China," katanya.

Teng menegaskan bahawa mereka perlu membiayai perjalanan ke China secara peribadi, yang boleh mencecah setinggi RM30,000, kerana mereka tidak berjaya mendapatkan sebarang tajaan.

Pada 30 Jun, perjalanan berbasikal Teng dan Tiong telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Liew Chin Tong.

Turut hadir Presiden Persatuan Persahabatan Malaysia-China Datuk Abdul Majid Khan dan ahli politik veteran Tan Sri Lim Kit Siang.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan