AM > BERITA

KERAJAAN KOMITED ANGKAT MARTABAT RAKYAT, TANGANI ISU KOS SARA HIDUP - FAHMI

20/07/2024 03:25 PM

KUALA LUMPUR, 20 Julai (Bernama) -- Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata kerajaan akan terus melaksanakan dasar-dasar yang mampu mengangkat martabat rakyat termasuk dalam menyelesaikan isu berkaitan kos sara hidup.

Beliau berkata ia selaras dengan titah Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim hari ini agar kerajaan berusaha meringankan beban hidup rakyat. 

"Kita sangat menjunjung kasih titah Tuanku terutama bila Tuanku memberi fokus kepada kos sara hidup, ini sudah pasti dekat di hati Tuanku dan bagi pihak kerajaan, memang ini perkara yang akan diutamakan," katanya. 

Fahmi berkata demikian kepada pemberita selepas selesai Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-17 di Istana Negara hari ini. 

Sultan Ibrahim dalam titah pada istiadat itu menzahirkan harapan agar kerajaan terus berusaha meringankan beban hidup rakyat serta membangunkan negara dengan lebih maju dan makmur.

Fahmi, yang juga Menteri Pengerusi Jawatankuasa Khas Acara-Acara sempena Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-17 Sultan Ibrahim, berkata detik bersejarah serta cukup bermakna kepada negara dan rakyat itu berlangsung dengan jayanya.

Beliau berkata istiadat pertabalan itu menonjolkan peranan penting institusi Yang di-Pertuan Agong sebagai turus negara dan memayungi rakyat jelata sekali gus membolehkan suasana kondusif untuk kerajaan mengusahakan dasar-dasar yang memberi manfaat kepada rakyat.

“Saya juga lihat sambutan rakyat pada istiadat hari ini di media sosial cukup baik, ramai menjunjung kasih kepada Seri Paduka Baginda, letakkan komen Daulat Tuanku, ini trend positif dan (menunjukkan) penerimaan rakyat atas perjalanan pertabalan (Sultan Ibrahim) yang cukup baik.

“Jadi, saya ambil kesempatan ucap terima kasih pada semua yang telah membanting tulang sehingga berjaya dan selesai berlangsungnya Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-17 hari ini,” katanya.

Fahmi berkata beliau juga berpuas hati dengan perjalanan tiga program yang telah berlangsung sempena istiadat pertabalan itu setakat ini iaitu dua di Masjid Negara membabitkan Majlis Bacaan Yasin serta Doa Selamat pada Khamis disusuli keberangkatan Sultan Ibrahim yang berkenan menunaikan solat Jumaat dan mendengar Khutbah Jumaat Khas sempena Istiadat Pertabalan Seri Paduka Baginda semalam serta istiadat pada hari ini. 

“Tiga selesai, empat lagi menyusul (Majlis Santapan Diraja, Lawatan Raja Permaisuri Agong Raja Zarith Sofiah ke Hospital Orang Asli Gombak, Pameran Raja Kita dan Majlis Jamuan Teh Diraja), kita akan pastikan semuanya baik dan lancar,” katanya.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan