AM > BERITA

PENGENDALI WHATSAPP, TELEGRAM PERLU LEBIH BERTANGGUNGJAWAB TANGANI JENAYAH DALAM TALIAN - FAHMI

23/07/2024 04:18 PM

KUALA LUMPUR, 23 Julai (Bernama) -- Pengendali aplikasi komunikasi Telegram dan WhatsApp perlu lebih bertanggungjawab dalam memastikan tiada sebarang salah laku jenayah bebas dilakukan di dalam platform berkenaan.

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata berdasarkan maklumat yang diterima daripada Bahagian Siasatan Jenayah Seksual Wanita dan Kanak-Kanak D11 Bukit Aman mendapati, platform WhatsApp banyak disalahgunakan bagi tujuan pengantunan seksual.

“Platform Telegram pula kita dah dapat banyak aduan termasuk daripada bekas menteri, menteri sedia ada, ramai dapat mesej dan berdepan ancaman scammer.

“Telegram juga agak bermasalah kerana ada melibatkan salah guna akaun untuk tujuan pornografi, jualan bahan terlarang seperti dadah,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan Program Sekolah Digital U Mobile di sini, hari ini.

Hadir sama Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi Datuk Mohamad Fauzi Md Isa dan Ketua Pegawai Eksekutif U Mobile Wong Heang Tuck.

Fahmi berkata isu-isu melibatkan dua platform berkenaan sudah di dalam penelitian Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) dan tindakan wajar akan diambil bagi memastikan aplikasi berkenaan serta keseluruhan media sosial selamat untuk digunakan komuniti.

"Kami mahu mereka lebih bertanggungjawab dan proaktif dalam menangani sebarang masalah yang dibangkitkan oleh pihak berkuasa serta mengambil tindakan, terutamanya terhadap akaun dan saluran yang melanggar undang-undang Malaysia.

“Sekiranya mereka enggan memasitkan platform mereka bebas daripada elemen jenayah, kita akan pastikan mereka akur dengan undang-undang dalam negara kita,” katanya.

Terdahulu, dalam ucapannya Fahmi menyarankan kepada warga pendidik dan ibu bapa untuk memainkan peranan dalam memastikan Generasi Z dan Generasi Alpha bersiap sedia menghadapi cabaran di dunia digital.

Beliau berkata walaupun dua generasi itu, yang merujuk kepada golongan yang dilahirkan antara 1997 hingga 2010 dan 2011 hingga 2026, dianggap sebagai individu yang sangat biasa dengan teknologi digital, namun namun mereka masih perlu didedahkan dengan cabaran teknologi dalam semua aspek kehidupan, termasuk kesihatan, perniagaan, dan komunikasi.

“Perlu ada perubahan dalam kalangan pendidik dan pelajar sendiri, bersedia mencabar diri, mencuba teknologi baharu tetapi pada masa sama, memahami batas-batas yang ada dari segi undang-undang, tatasusila, dan waspada dalam menggunakan teknologi,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan