AM > BERITA

PTPTN Lanjut Kempen ‘Strukturkan Pinjaman Anda Serendah RM300’

31/07/2024 03:26 PM

KUALA LUMPUR, 31 Julai (Bernama) -- Susulan sambutan menggalakkan, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) melanjutkan Kempen Strukturkan Pinjaman Anda Serendah RM300 khas untuk peminjamnya hingga 30 Sept ini.

PTPTN dalam kenyataan hari ini menyebut tempoh kempen itu dilanjutkan daripada dua bulan yang berakhir hari ini kepada empat bulan bermula 1 Jun lepas.

Kempen itu terbuka kepada semua peminjam PTPTN yang mempunyai tunggakan dalam tempoh kempen sama ada pinjaman konvensional atau Ujrah.

Menurut PTPTN, peminjam perlu membuat bayaran tunggakan serendah RM300 untuk penstrukturan semula pinjaman dan diwajibkan membuat potongan gaji atau debit terus sebagai kaedah bayaran balik.

“Penstrukturan semula memberi kemudahan kepada peminjam untuk mengubah struktur jadual bayaran balik dan menetapkan ansuran bulanan berdasarkan kemampuan peminjam. Ini bagi memastikan peminjam dapat membuat bayaran balik secara konsisten dan teratur.

“Selain penstrukturan, peminjam juga boleh membuat rundingan bayaran balik yang lain seperti pertukaran Ujrah, penggabungan pinjaman dan penjadualan semasa tempoh kempen ini,” menurut kenyataan itu.

Pengerusi PTPTN Datuk Seri Norliza Abdul Rahim dalam kenyataan sama berkata pelanjutan tempoh kempen itu bagi memberi peluang kepada peminjam membuat rundingan bayaran balik dan membantu peminjam merancang semula ansuran bayaran balik demi mencapai sifar tunggakan.

“Melalui pelanjutan tempoh kempen ini, peminjam mempunyai tunggakan pinjaman boleh mengambil peluang untuk membayar tunggakan serendah RM300 dan membuat penstukturan semula pinjaman sekali gus dapat memperbaiki rekod kredit peminjam,” katanya.

Peminjam boleh menghubungi PTPTN melalui Careline PTPTN di 03-2193 3000 atau Live Chat di portal www.ptptn.gov.my bagi pertanyaan lanjut berkaitan kempen itu dan rundingan bayaran balik.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan